CARI BAHAN

Thursday, April 28, 2011

Lagi-lagi wahabi.

Kalau hebat sangat, pergilah ke masjidil haram dan jadi imam besar di sana. Menuduh orang itu dan ini sebagai Wahabi memang menjadi identiti seorang anak muda bersemangat yang bernama Zamihan bin Mat Zain itu. Terbaru, dia menuduh Imam Besar masjidil Haram, Syeikh Abd Rahman As- Sudaisi sebagai bermotif menyuntik fahaman wahabi di Malaysia. Membaca sedikit hujahnya, jelas dia menolak imam itu dari  kelompok Ahli Sunnah Wal Jam'ah.  Kalau bukan dari kelompok ahli Sunnah Wal Jama'ah, sesatlah. Alangkah celuparya menyesatkan seorang imam uyang memimpin solat jutaan ummat yang berkunjung ke Makkah saban tahun.

Katanya, seorang imam besar masjidil haram bukan kebal untuk tidak boleh dikritik. Memang pun sesiapa sahaja boleh dikritik. Hanya rasul sahaja yang maksum. Mengkritik Rasul adalah haram dan boleh terkeluar dari Islam. Jika suka mengkritik orang, kita juga harus bersedia untuk dikritik orang lain. Itulah lumrahnya.

Soal wahabi ini, soal lapuk. Sudah lama kebencian dilontarkan kepada wahabi tanpa asas yang kukuh. Soal akidah yang dikaitkan dengan mujassimah, merupakan persepsi sebelah pihak. Soal bid'ah yang dibangkang keras wahabi, dibalas dengan hujahan yang longgar. Banyak cerita kekejaman askar Arab Saudi dikaitkan dengan wahabi adalah cerita-cerita yang penuh dengan kecurigaan kesohehannya.

Aku hairan banagaimana solat Zamihan di masjidil haram kalau dia pergi menunaikan haji. Apakah dia sudah pergi menunaikan haji atau masih menunggu kerajaan Wahabi digantikan dengan kerajaan yang dikiranya ahli sunnah wal jamaah?

No comments: