CARI BAHAN

Saturday, August 11, 2018

PERJUANGAN LGBT

Katakanlah ia sebuah perjuangan. Sungguhpun kalimah perjuangan itu tidak layak dikepilkan  dengan tuntutan songsang para kaum LGBT. Mereka kata mereka berjuang. Berjuang untuk kebebasan kaum minoriti seperti mereka. Kaum LGBT.

Mufti Pulau Pinang sifatkan perjuangan mereka adalah perjuangan kebebasan ala haiwan. Dalam Bahasa Inggeris seperti yang dicatatkan oleh Malaysiakini, fighting for "freedom for animals". Berjuang untuk kebebasan untuk haiwan.

Tidak tahulah apa maksud sebenar ayat yang disandarkan kepada kenyataan Mufti Pulau Pinang.Namun, saya nak bawakan dua interpretasi.
Pertama, puak LGBT berjuang macam perjuangan puak yang memperjuangan hak para haiwan. Misalnya pualnya berjuang membantah anjing-anjing gila yang berkeliaran dibunuh. Mereka membantah dan menganggap pembunuhan itu menafikan hak mereka untuk hidup. Padahal kewujudan anjing-anjing gila berkeliaran itu merampas hak manusia untuk hidup selamat. Maka, pejuang LGBT macam merekalah. Nak jaga anjing gila liar, tapi manusia tak nak jaga. Ada akalkah manusia yang berjuang begini?

Kedua, maksudnya adalah perjuangan LGBT ini macam perjuangan untuk kebebasan para haiwan. Haiwan mana  ada undang-undang. Mereka memang bebas. Bebas makan hak siapapun. Bebas buat seks dengan lawan jenis.Bebas segalanya. Kebebasan macam itukah yang puak LGBT laungkan. Undang-undang Malaysia tak benarkan aktiviti songsang LGBT. LGBT tak boleh kahwinsama jenis. Tak boleh ikut suka nak promosi kebebasan songsang mereka. Jadikah,, kalau mereka berjuang, mereka berjuang untuk apa? Untuk bebas macam haiwan?

Inilah yang aku faham isu LGBT dan Haiwan yang dikaitkan dengan mufti Pulau Pinang itu. Para pejuang so called kebebasan itu dakwa tuan mufti samakan LGBT dengan haiwan. Pulak? Akal mereka ke mana? Lain yang ditamsilkan, lain pula yang difahami.

Apa boleh buat. Kalau fungsi akal sudah digendalakan, akan menjangkit dalam banyak hal . Lihatlah...

No comments: