CARI BAHAN

Wednesday, August 29, 2018

JALAN SUSUR YANG MEMAYAHKAN

Masalah yang melanda negara kita dewasa ini adalah seperti sebatang jalan. Jalan itu dulunya elok dan selamat. Kemudian jalan itu didapati sedang bermasalah. Tarnya pecah dan berlubang sana sini. Orang ramai yang menggunakan jalan itu tetap lalu juga jalan itu sebab itulah satu-satunya jalan yang ada. Biapun berlubang sana sini, orang ramai lalu juga dan boleh meneruskan perjalanan sebagaimana biasa. Tambahan pula setelah lubang-lubang atas jalan itu ditampal dengan batu-batu kasar dan tanah merah yang diambil dari kiri-kanan jalan tersebut.

Apa yang orang ramai nampak, jalan berlubang dan rosak. Mereka tidak nampak apa yang sedang berlaku di bawah jalan tersebut. Ada aliran mata air yang kronik di bawahnya. Lama-kelamaan, jalan teersebut dijangkakan akan runtuh jika tidak dibuat "major service". Kalau itu sampai terjadi, akan banyak korban yang jatuh.

Kontraktor lama buat tak ndah soal ini. Kontraktor lama hanya tampal bahagian atas sahaja. Bukan juga buat jalan baru yang kukuh dan selesa. Jauh sekali untuk menyelesaiakn masalah ancaman lapisan bawah yang sedang menunggu masa itu.

Kemudian, kontraktor baru ambil alih. Lepas ambil alih, kontraktor baru buat kajian menyeluruh. Apa yang mengejutkan mereka, bahagian bawah tanah jalan itu dalam keadaan yang sangat bahaya. Ada lohong dimakan air bawah tanah. Lohong itu menuju kepada satu kemungkinan yang hampir pasti. Landasan jalan itu akan runtuh dan jalan akan putus terus. Setelah kajian penyelsaian dibuat, langkah segera diambil. Satu susur terpaksa dibuat. Tapi ia akan menjadikan jalan susur itu panjang dan lebih sukar untuk ornag ramai pengguna jalan.

Ramai mengeluh. Orang ramai mengharapkan , jika sudah tukar kontraktor yang korup itu, mereka akan menikmati keselesaan yang lebih. tapi, ternyata tidak berlaku demikian. Keadaan makin payah untuk mereka. Kerja memperbaiki lohong bawah tanah di jalan sedia ada itu memerlukan masa yang panjang. Kontraktor yang baru ini terpaksa mengejar masa dan orang ramai makin tidak puasa hati. Tidak puas hati sebab ada kereta mereka yang sudah mula rosak kerana terpaksa melalui jalan "grabble" setiap hari. Mereka tidak puas hati sebab jalan susur baru ini tidak selesa. Lebih baik jalan yang berlubang ditampal aspal seperti dulu.

Keadaan makin genting. Kontraktor baru kena siapkan jalan dan selesaikan pemulihan jalan untuk laluan orang ramai itu. Jika tidak, orang ramai akan marah dan kontraktor baru akan dipecat. Silap-silap kontraktor lama dulu pula yang disuruh baiki jalan tersebut. Kalau itu terjadi, entahlah...apa nasib orang ramai.

Sementara jalan yang rosak teruk itu dibaiki, jalan susur itulah yang terpaksa digunakan. Susah macam mana pun, kena sabarlah. Nanti kalau jalan yang dibaiki itu sudah siap, para pengguna jalan akan melintas dengan senyum lebar sampai ke telinga. Akan dipuji melangitlah kontraktor baru yang dilihat cekap itu.

Insya Allah...bersangka baik sahaja.

No comments: