CARI BAHAN

Tuesday, August 21, 2018

Kerja Allah Memang Pelik

Kita tidak tahu, hikmah apa Allah menjatuhkan kerajaan BN dan mengangkat naik kerajaan PH. Kita juga ada sedikit pelik, Allah pilih Tun Dr. Mahathir Muhamamd yang berusia 93 tahun untuk jadi PM. Allah jadikan Pentadbiran negara  Malaysia diketuai seorang yang cukup tua. Kita tidak mengerti kenapa Allah buat begitu sekarang. Satu hari nanti kita akan tahu juga. Allah buat semua ini ada hikmahnya. Ahli politik paling pintar pun tidak dapat menandingi kebijaksanaan Allah dalam mengatur urusan hidup manusia.

Sebab itu saya mengambil sikap meredhai apa yang terjadi. Saya tidak mahu mengeluh dan meggeliat seperti sebilangan orang dalam menanggapi apa-apa tindak tanduk kerajaan PH. Sejak hari pertama PH memerintah, mereka telah membilang kegagalan PH . Sembari menghitung 100 hari pemerintahan, kegagalan PH sentiasa diratibkan. Saya tidak suka cara itu. Mana-mana kerajaan yang naik, jika sikap rakyat tidak berubah,  tidak berlapang dada, demikianlah jadinya. 

Allah SWT tidak selamanya berpihak kepada rakyat. Islam bukan datang untuk membela rakyat semata-mata tetapi juga mempertahankan kerajaan. Sila rujuk hadis-hadis yang berbagai-bagai dalam bab ini. Rakyat disuruh bersabar di samping kerajaan di suruh berlaku adil.

Jika naik kerajaan Islam pimpinan Umar Al-Khattab sekalipun, jika rakyat bertabiat buruk, cuak, gelisah, dan terburu-buru, pemerintahan Umar Al-Khattab juga akan dileteri sebagai gagal.

Rakyat bersabar dan usah cemerutkan hati.

No comments: