CARI BAHAN

Wednesday, October 01, 2014

Pas bukan parti agama

Kenapa bila sebut agama, muka ustaz yang dipandang? Macamlah orang bukan ustaz bukan ahli agama. Cubalah pecahkan tembok yang memisahkan agama daripada masyarakat awam. Janganlah kurung agama dalam lingkungan yang diciptakan untuk agama. Itu akan menjadikan agama asing dan tidak meresap ke tengah khalayak.

Ada cerita pasal politik Selangor yang bmasih tak habis. Setelah kecewa kerana jumlah exco Pas dikurangkan dari empat jadi tiga, ada kalangan vokal dalam Pas bersuara agar exco agama tetap menjadi hak milik Pas. Ini pun satu macam jalu pemikiran yang meletakkan Pas dalam persepssi yang sempit. Seolah-olah pas itu parti agama. Kalau orang sebut pas parti agama, kita tak setuju. Tapi feel dan tingkah laku membuatkan orang beranggapan demikian.

Apa salahnya jika exco agama itu bukan menjadi milik parti? Seorang exco dari mana-mana parti boleh menjawat exco agama asalkan dia faham selok belok tugasnya. Kalau sebut Pas, maka soal agama sahaja yang diberikan kepadanya. Kalau begitu, jadilah Pas macam tok lebai di kampung yang kalau ada majlis tahli dan doa selamat, dialah yang disuruh baca doa. Tapi, kalau ada majlis-majlis resmi dan berjenama yang lain, yang merasmikannya adalah Datuk dan tan Sri tertentu.

Orang Pas sendiri tak tahu meletakkan partinya di mana. Kalangan mereka masih ada yang terikat dengan paradigm lama yang mahu menguasai bab  agama sahaja.Persoalannya, itukah lingkungan perjuangan Islam?

Pas bukan parti agama. Ia adalah sebuah Gerakan Islam yang menjunjung kesyumulan perjuangan. 


No comments: