CARI BAHAN

Wednesday, October 22, 2014

Syed Azmi

Saya tak kenal Syed Azmi, individu yang menjadi 'mastermind' di sebalik penganjuran program "I want to touch a dog'. Banyak orang memperkatakan mengenainya. Berbaur pro dan kontra. Paling teruk, ada yang menggelarkannya munafiq yang baru masuk Islam dan ingin merosakan Islam dari dalam. Program anjurannya itu telah menggoncang otak dan kemampuan fikir ramai kalangan warga Melayu muslim Malaysia. Ada yang yang terpamir kebijakannya dan ada pula yang memuntahkan kebodohan dan kedungguan dari reaksi mereka.

Saya tak kenal Syed Azmi. Cerita bahawa dia baru masuk Islam dan mahu merosakkan Islam adalah tuduhan semberono yang tidak bertanggungjawab. Ia memberi gambaran negatif bahawa yang baru masuk Islam itu harus dicurigai. Betapa ramai yang masuk Islam dan mereka lebih memberi faedah kepada Islam daripada mereka yang lahir sebagai Islam.

Ada cerita-cerita bergambar yang saya lihat menggambarkan Syed Azmi ini pula seorang aktivis sosial yang banyak membantu golongan geladangan, melaksanakan dakwah jalanan, membantu marhaen dan sebagainya. Saya percaya, hal tersebut ramai yang tak mampu lakukan, termasuk oleh para pengobar semangat mempertahankan Islam pada lidah namun kotang amalinya.

Orang yang banyak cakap tentang Islam selalu dijangkiti penyakit ujub. Meremehkan orang lain dan merasa kerja diri sendiri hebat untuk Islam. Penyakit ini merosakkan amal walau penuh sedunia sekalipun, apatah lagi kalau amal itu cuma dalam bentuk syarah semangat membela Islam sahaja.

Kita tidak faham apa niat disebalik program anjuran Syed Azmi itu. Jangan kita menanam prasangka sebelum mendengar penjelasannya. Setelah mendengar penjelasannya, kita berhak untuk tidak setuju namun kita tidak berhak mencemuh dan menistakannya. Program tersebut adalah kreativitinya dan kita buatlah program mengikut kreativiti kita untuk melawannya. Itulah perjuangan membela Islam yang sepatutnya. Bukan kita hanya asyik mengkritik dan menyalahkan tanpa mampu berbuat sesuatu yang lebih baik daripadanya.

Saya dengar dia banyak buat kerja amal. Saya kalah dengannya. Bagi saya, apa yang dia buat terbaru ini adalah masalah yang berkisar dalam lingkungan feqah yang sarat dengan qila wa qala. Tentang niatnya, bukan kudrat kita untuk membongkarnya. Kita berhak membantah programnya, namun jangan sampai menifakkannya, menganggapnya liberalis, pluralis dan bermacam-maca laqab buruk yang lain.

Lihatlah kerja buat orang lain dan cerminkan dengan kerja buat kita. Elakkan mematahkan dahan sebaliknya pautlah ia ke arah yang kita mahu. Ramai orang cintakan Islam selain kita dan kita bukan calon tunggal ke syurga.

No comments: