CARI BAHAN

Monday, October 13, 2014

Konflik antara pimpinan Haraki.

Saidina Ali pernah berkonflik dengan Saidina Mu'awiyah. Bahkan pernah berkonflik dengan Ummul Mukminin Saidatina A'isyah. Konflik antara mereka telah membawa kepada peperangan yang menumpahkan darah.

Pemimpin-pemimpin kita tidak lebih baik dari mereka. Bahkan, darjat mereka jauh di bawah mereka. Maka, apakah kita harapkan mereka akan jadi seperti malaikat yang berjalan tenang di muka bumi? Apakah kita tidak boleh terima bahawa antara mereka berlaku konflik.


Kita menyisihkan untuk membetulkan Ali, Mu'awiyah atau A'isyah. Bahkan adalah selamat untuk mengatakan mereka semua adalah betul mengikut ijtihad masing-masing. Kita tidak mengatakan aku di pihak Ali. Atau aku bersama Mu'awiyah. Maupun berkata aku menyokong A'isyah!

Sekarang perselisihan pandangan antara pemimpin sedang tersuluh dalam jemaah. Maka ucapkan sebagaimana sikap anda dalam permasalahan Ali dan yang menentangnya. Serahkan urusan mereka kepada mereka dan sibukkan diri dengan urusan sendiri. Kalau tidak mampu memikirkannya, uzlahkan fikiran anda sebagaimana penderian sebahagian sahabat seperti Ibn Mas'ud dan yang sealiran dengannya. Wazalika aslam!

No comments: