CARI BAHAN

Thursday, January 13, 2011

Gelaran duniawi

Apalah hebatnya gelaran Datuk Seri, Tan Sri ataupun Tun sekalipun. Itu semua gelaran duniawi. Kalau mati, gelaran itu tidak di bawa bersama ke dalam kubur. Malaikat Munkar dan Nakir tidak akan panggil nama dengan didahulukan Datuk Seri, Tan Sri atau Tun. Harga gelaran itu masa hidup sahaja. Itupun selama mana ada hubungan baik dengan sultan, raja, Yam Tuan, Tuan Yang Terutama atau Yang Dipertua yang menganugerahkannya. Kalau sudah berlaku krisis dengan yang tersebut, gelaran itupun ditarik balik.

Ibrahim Ali, ditarik gelaran Datuk Padukanya oleh Sultan Kelantan. Khir Toyo pula kononnya menyerahkan secara terhormat gelaran Datuk Serinya demi menjaga reputasi gelaran itu dari palitan kesnya. Negeri Melaka pula, tak berapa lama dulu, melalui Yang Dipertuanya, Tun Mohd Khalil Yaakob, menganugerahkan gelaran Datuk kepada pelakon Hindustan, Sharukh Khan.

Ramai juga orang dapat gelaran Datuk hanya kerana jasanya terkinja-kinja atas pentas sebagai penyanyi. Tak sama dengan Datuk Laksamana Hang Tuah atau Datuk Panglima Bentan. Datuk Laksamana Hang Jebat tega menderhaka Sultan walau diberi gelaran Datuk.

Baik hidup di dunia tanpa gelaran. Barulah ringan perjalanan akhirat.

No comments: