CARI BAHAN

Tuesday, January 25, 2011

Bersalam dengan ajnabi.

Satu masa dulu, di zaman belajar di Universiti,  aku melaksanakan tugas Kolej kediamanku untuk menempah dewan di PWTC untuk tujuan "annual diner". Aku pergi berdua dengan seorang sahabat ke pejabat urusan PWTC. Namun, hanya aku seorang sahaja yang masuk bertemu pegawai di dalamnya. Aku disuruh menunggu di satu ruang dan duduk di atas sofa yang disediakan. Sementara penyambut tamu memaklumkan kepada pegawai di di ruang dalam. Sambil menunggu, aku membaca majalah dan akhbar yang terdapat di atas meja di depanku.
Tiba-tiba seorang pegawai wanita berbangsa Cina keluar dan dengan ramah dia menegurku. Terus dihulurnya tangannya untuk bersalam denganku. Aku memang tak sempat berfikir tindakan yang sepatutnya. Cuma aku serba salah untuk seketika. Lalu aku menyambut salamnya. Setelah itu dia menerangkan kepada kadar harga sewaan bagi dewan di PWTC itu.

Pulang dari mengunjungi pejabat urusan PWTC itu, aku menceritakan kepada rakan-rakan satu kolej apa yang aku alami. Mereka, kebanyakannya menyalahkan aku. Kata mereka, seharusnya aku tidak menyambut salam wanita itu sebaliknya mengucapkan "Sory, i'm mulim!". Aku katakan bahawa kejadiannya adalah amat pantas dan sepontan.

Dalam beberapa siri projek keluarga angkat, aku berjaya menegakkan pendirian untuk tidak bersalaman dengan keluarga angkatku yang perempuan, termasuk ibu angkatku. Banyak kes sejak aku keluar universiti, aku berjaya mengelakkan bersalam dengan perempuan. Pada masa kini, ramai yang sudah faham bahawa lelaki dan perempuan yang ajnabi tidak wajar bersalaman. Aku tidak berdepan dengan masalah sangat. Sewaktu murid-murid perempuan yang berada pada tahun enam mahu bersalam denganku, aku menyatakan bahawa ia bukan adab Islam. Mereka memahaminya. Namun, aku menyambut huluran tangan murid-murid kecil pra sekolah dan tahun satu hingga tiga untuk menyalamiku.

Ketika tersebar berita Chua Soi Lek memperlecehkan pendirian cikgu Mala tidak bersalam dengan lelaki semasa kempen pilihanraya kecil DUN Tenang, aku menyimpan rasa "respect" buat cikgu Mala. Memang sukar sekali keadaan cikgu Mala. Namun, pendiriannya itu telah membawa satu pengetahuan baru buat kaum bukan Islam yang masih tidak tahu larangan bersalam antara lelaki dan perempuan ajnabi.

Cuma, menteri menteri UMNO dan isteri mereka, terus juga bersalam dengan lelaki dan wanita ajnabi. Mereka pun tak faham Islam dan tidak memiliki izzah muslim dan muslimah!

No comments: