CARI BAHAN

Thursday, April 05, 2018

Tuan bukan apa-apa

Tuan itu memang berpangkat tinggi. Kalau dia datang, orang sambut sambl membongkokkan badan dan menundukkan kepala. Orang memanggilnya membahasakan Datuk, Tan Sri dan sebagainya. Orang mengharapkan kuasanya dan dalam banyak keadaan beristighasah kepadanya secara langsung atau tidak langsung.  Tuan itu memang ada gaya. Hidupnya dijulang dan disanjung. Orang tidak berani kata yang bukan-bukan tentangnya. Dalam majlis, biodatanya berderet-deret dibaca dan sarat dengan pujian. Kalau malaikat di langit turun, malaikat pun terperangah , terkesima dan takjub dengan taraf muqaddas yang dipamirkan dalam sirah si tuan itu.

Tapi, umur muda dan berkerjaya tidak lama. Kemudian, tuan itu pun pencenlah. Kerjanya yang selama ini jadi sebab orang sanjung dia, beralih ke tangan orang lain. Tuan itu pun disebut sebagai "bekas". Ketika tuan dijumpai dijalanan, dia tidak lagi dilayan macam dulu. Tuan itu lama kelamaan jadi orang yang tidka dikenali.

Sewaktu-waktu tuan itu rasa rugi hidupnya disia-siakan dalam jalur mencari akhirat. Mujur tuan sempat insaf. Sugguhpun ada tuan-tuan yang tidak menemui jalan akhirat hingga dipanggil kembali. Bila tuan itu jumpa jalan balik kepada akhirat, mementingkan akhirat dalam hidupnya, tuan pun cari jalan di masjid. Tua datang masjid tidak lagi macam tuan itu datang ke dewan konvensyen dulu, saat merasmikan acara. Tuan solat dihujung saf dan orang sebelah bersalaman dengannya lepas solat tanpa tundukkan muka. Juga tidak ditanya siapa namanya. 

Tuan sudah jadi biasa-biasa. Keagungan tuan entah ke mana hilangnya. 

Inilah perjalanan sebenarnya manusia yang hina dan tidak ada apa-apa lebihnya sesama mereka. Hendaklah kita insaf sebelum kita balik menemui Tuan dari segala tuan.

No comments: