CARI BAHAN

Thursday, April 26, 2018

USAH MENDEWAKAN AHLI POLITIK.

Sebenarnya, ahli politik bukan Rasul utusan Tuhan. Mereka bukan datang membawa ayat-ayat dan firman suci dari langit.  Mereka bukan pendekar tangguh yang lahir dari pertapaan keras penuh makrifat dalam gua puncak gunung.  Mereka bukan barisan pohon rendang di gurun sahara buat teduhan para musafir penat dan lelah. Bukan...bukan. Jauh sekali menjadi malaikat langit yang turun menyebar rahmat buat sejagat.

Dalam gerombolan manusia seperti domba ternak, ahli politik lebih hampir tamsilannya seumpama rubah-rubah menjelir yang kelaparan. Menampilkan diri sebagai anjing pengawal domba yang berbudi, saat "cow boy" tiada, mereka boleh bertukar menjadi serigala haus darah.

Jangan pandang mereka sebagai ubat mujarab anda. Sekalipun anda sakit, jangan terlalu percaya celoteh penjual ubat penyembuh seribu sakit. Mereka mengambil kesempatan atas keterdesakan rakyat. Rakyat memang terdesak sekarang. Kalau ibarat orang yang sedang tenggelam timbul dalam arus ganas, sebarang benda timbul akan digapai buat berpaut. Sekalipun yang timbul itu tahi lembu kering yang dihanyutkan air.

Jangan menaruh harapan menggunung. Janji hari ini memang fasih, tetapi perlaksanaan esok hari akan bertatih. Akan ada yang matanya berputih. Menjelang pemilu berikutnya pun janji yang sama masih akan ditasbih. Rakyat akan terus menagih sementara ahli politik akan kembali terhengeh-hengeh.

No comments: