CARI BAHAN

Thursday, April 26, 2018

Kepentingan Peribadi

Berjuang dalam politik dikatakan demi membela rakyat. Begitulah bahasa rata-rata orang yang menceburkan diri dalam perlumbaan politik pilihanraya. Sungguh indah didengar. Mereka umpama Arjuna yang dipercayai orang hindu yang muncul menegakkan keadilan untuk massa.

Sebenarnya, mereka tidak lebih dari haiwan-haiwan politik. Kambing lembu bertegkar demi merebuti rerumput hijau. Matlamat akhirnya adalah perut. Tidak ada beza juga dengan haiwan politik. Perebutan adalah pada kerusi  dan tujuan akhir adalah untuk perut juga. Jika menang hidup selesa dan cukup makan. Kalau kalah alamatnya hidup susah dan tidak cukup makan.

Mencari ahli politik yang benar-benar jujur dalam arus pusaran politik ananiyyah masa kini amat susah. Menampakkan wajah kesuma dewa tetapi sebenarnya menyimpan racun ular berbisa. Hadir menyebar kasturi malaikat, tetapi menyimpan busuk bangkai berulat.

Kepentingan diri adalah asas perjuangan. Bukan demi rakyat. Hakikat ini terlihat apabila diri tidak terpilih. Tidak terpilih sebagai pemimpin kawasan, tidak dapat jadi calon bertanding dalam pilihanraya, maka memberontak. Watak ini merentas semua parti. Orang-orang yang benar-benar ikhlas memang ada tetapi yang ramainya adalah telunjuk lurus kelingkin berkait. 

Allah maha mengetahui apa yang tersemat dalam hati!

No comments: