CARI BAHAN

Thursday, October 09, 2014

Tajdidlah ilmu anda.

Saya tidak pernah dengar mengenainya. Tok guru pun tak pernah sebut.

Pertama, seghairah mana anda menuntut ilmu? Seorang yang bukan menjadi agenda utama dalam hidup untuk menggali ilmu, memang dia tidak akan dengar mengenai banyak isu masalah hukum hakam dan sebagainya dalam agama. Bila sesuatu masalah disebut, maka pengetahuannya hanya akan bergantung kepada apa yang diketahui secara tak sengaja dalam hidupnya.


Keduanya, sementelahan pula kalau pengetahuan itu bersumberkan tok gurunya seorang.

Untuk mengikuti rancangan "Tanyalah Ustaz", dikatakan belajar dengan TV tidak syar'ie. Nak baca di internet, dikatakan ilmu di internet mengelirukan. Nak masuk sekolah atau universiti, dikatakan sudah tua. Maka, hanya sekadar belajar di masjid dalam masa-masa berbetulan ada kuliah masa pergi solat jemaah. Itupun banyak yang ketinggalan kerana sibuk dengan urusan hidup.

Ketika disebut satu masalah hukum, lantas dikatakan " saya tak pernah dengar pun!". Jawapan itu memang tidak patut. Di akhirat, alasan senada itu akan sering diucapkan oleh para kafir dan mujrimin. Mereka akan berhelah bahawa risalah tidak sampai kepada mereka. Kerana itu, Allah telah utuskan para Rasul, agar hujah itu tidak lagi" available".

Pengetahuan perlu selalu ditajdidkan. Agama pun memerlukan tajdid. Bahkan, semua barang perlu tajdid. Beli kereta, cukup beberapa tahun, kalau nak sedap naik, kenalah tajdid. Rumah yang dibeli, lama-lama kena tajdid juga. Kalau ilmu tak ditajdidkan, maka keluarlah jawapan....

" Saya tak pernah dengar dan tok guru pun tak pernah sebut!"

No comments: