CARI BAHAN

Thursday, October 09, 2014

Hang Tuah "Untold".


Saya hanya kekadang membaca tulisan Faizal Tehrani atau nama sebenarnya Faizal Musa.Saya tidak bersetuju dengannya dalam banyak hal. Masa belajar di Universiti dulu, dia adalah rakan sekuliah saya . Saya tidak ada titik persamaan dalam bual bicara dengannya. Dia dan saya selalu bersalahan . Waktu saya mempersoalkan kewajarannya membuat tesis tahun akhir bertajuk sastera, dia telah tempelak aku dan mengatakan saya menyempitkan Islam. Saya hanya tersengih terkabil-kabil. Memang betullah apa yang dikatakannya. Islam harus dilihat luas melewati bidang.

Semasa zaman belajar, dia bukan "klik" saya. Dia ada rakan-rakan rapatnya. Namun, pertemuan-pertemuan sebelum kuliah sering bersulam pergeseran pendapat. Itu semua jadi kenangan indah zaman belajar.

Kali ini saya rasa perlu berterima kasih kepada Faisal Tehrani kerana telah memberitahu sisi "Hang Tuah Untold" yang ada dalam Hikayat Hang Tuah. Seperti kebanyakan Melayu yang lain, saya diberitahu bahawa Hang Tuah adalah pahlawan Melayu yang hebat. Penuh Kemelayuan dan penuh keislaman. Membaca Hikayat Hang Tuah sejak zaman persekolahan, perhatian tidak terfokus pada sisi "Untold" tersebut.

Rupanya Hang Tuah dan komuniti istana yang dia abdikan diri itu adalah kelompok pendosa dan kaki minum arak. Itulah yang dapat diketahui hasil petikan yang diambil daripada catatan dalam Hikayat Hang Tuah.

Mungkin ada yang akan berkata bahawa Hang Tuah telah terfitnah. Penulis Hikayat itu membawa maksud jahat untuk memburukkan keperibadian mulia Hang Tuah. Jika demikian, watak Hang Tuah tak perlu ada kerana kita mengetahui kisah Hang Tuah pun menerusi tulisan hikayat yang dibawa oleh penulis hikayat itu. Patutkah kita menerima wujudnya manusia Hang Tuah tetapi enggan menerima apa yang dihikayatkan mengenainya sedangkan wujudnya itu pun terbit dari Hikayat itu?

Kerajaan Melayu Melaka yang dibanggakan, rupanya sebuah kerajaan Melayu biasa yang bersulam noda dan dosa. Saya tidak mahu lagi menyebutkannya sebagai zaman keemasan Melayu setelah mendengar sisi "untold" yang didedahklan oleh Faisal tehrani itu.

Terima kasih kerana menceritakan.

Baca:
http://www.malaysiakini.com/columns/277098



No comments: