CARI BAHAN

Monday, October 20, 2014

Melayu yang dianggap pendatang.


Ketika aku bergulat di Laut Sulu, di sebuah tempat bernama Tanjong Batu, aku punya kepercayaan, suku Suluk yang menghuninya adalah dari rumpun Melayu. Warna kulit mereka dan rona wajah mereka tidak berbeza dengan bangsa Melayu yang dikenal di negeri-negeri Semenanjung. Hanya kerana mereka disebut atas nama suku mereka, leluhur mereka yang berakar serumpun Melayu itu dilupakan atau diingat-ingatlupakan.


Maka, mereka yang datang dari Selatan Filipina itu disebut pendatang. Kerana Mereka telah dipisahkan oleh sempadan geografi yang terbentuk kemudiannya, penyemberangan sempadan itu menjadikan mereka disebut pendatang. Begitu banyak Melayu yang jadi pendatang di perairan Sabah. Bukan sahaja dari suku Suluk, bahkan dari kalangan Bajau, Bugis dan lain-lain. Mereka dipanggil sebagai pendatang hanya kerana mereka menyemberang sempadan yang tercipta kemudian setelah leluhur mereka pada masa-masa sebelumnya bebas berpindah randah antara archipelago warisan Melayu.


Tiba-tiba seorang perwakilan Parti Gerakan dalam Mesyuarat Agung yang diadakan melebelkan Melayu juga sebagai pendatang. Dari sudut yang telah kusebutkan itu, Melayu dengan pecahan sukunya, memang sudah lama kerajaan meletakkan beberapa suku Melayu sebagi pendatang. Namun, oleh kerana maksud perwakilan itu adalah Melayu sebagai sebuah bangsa yang ditempelaknya sebagai pendatang, maka ia tidak dapat diterima oleh para nasionalis Melayu.


Memang Melayu adalah pendatang . Sekurang-kurangnya itulah yang dituduhkan oleh seorang yang ada IC ke atas atas seorang yang tidak ada IC di sebuah kampung di Batu Sapi.Jika demikian, bukan perwakilan Parti Gerakan itu yang mula mengucapkannya, bahkan telah pun diucapkan oleh pemimpin-pemimpin Melayu sebelumnya!

No comments: