CARI BAHAN

Wednesday, October 15, 2014

Memilih permata di antara kaca



Zaman sekolah dulu, dia seorang murid yang pintar. Otaknya cemerlang amat. Kawan-kawan, malah guru-guru selalu jadikan dia sandaran.Dalam semua peperiksaan, dia tidak pernah terkalahkan. Dia telah menguasai pelbagai bidang ilmu zaman persekolahannya, terutama ilmu-ilmu yang berkaitan ilmu Islam dan cabang-cabangnya.

Dalam masa yang sama, ada sebilangan rakannya yang corot dalam pelajaran. Mereka itu malas, nakal dan mandom. Kalau periksa, hanya nombor-nombor belakang yang diperolehi. Datang skolah pun hanya kerana dipaksa oleh ayah. Ada satu orang, ayahnya seorang tokoh agama setempat. Orang anggap ayahnya ulama dan kebetulan memegang jawatan-jawatan utama dalam organisasi perjuangan. Sementara anaknya, masya Allah. Malas belajar dan nakal sudah jadi trademarknya.

Bila zaman persekolahan sudah berlalu, murid yang pintar, dan cemerlang itu melanjutkan pelajaran hingga ke universiti. Selepas ijazah, disambungnya master dan PHD hingga ke luar negeri. Memang demikianlan perangai murid yang cerdik. Tak pernah kenyang belajar. Kalau orang perempuan suka tengok TV sambil makan kacang, dia malah memandu sambil baca kitab. Ulama dan tokoh cendikiawan antarabangsa banyak yang jadi gurunya.

Adapun murid pemalas dan nakal anak tokoh agamawan kampung itu pula, selepas tamat persekolahan dia lega amat. Dunia sekolah memang penjara buatnya. Dia tidak punya cita-cita jadi orang berilmu, kendati sekurang-kurang macam ayahnya. Namun, ayahnya sering mencorakkannya

Ternyata ayahnya tidak berputus harap. Setelah tamat sekolah, ayahnya paksakannya masuk sekolah pondok di sebuah negeri yang jenuh dengannya. Di sana dia ambil syahadah thanawi dan dapat keputusan maqbul. Dengan dorongan ayahnya juga, dia mohon sambung belajar di Mesir. Bila sudah jauh dari ayahnya, dia sangat suka sekali Pengawasan ayah sudah tiada dan di Mesir dia bebas untuk belajar atau tidak. Banyak masanya di sana digunakan untuk menjelajah negeri dan cerok rantau bumi Kan'an itu. 

Cukup tahun dan musim, dia pun pulanglah. Gembiranya sang ayah kerana anaknya pulang juga dari perjuangan ilmunya. Kegembiraan sang ayah dikongsi bersama warga desa. Puji dan puja warga jatuh atasnya dan dia angkat sebagai tokoh ulama muda. Dalam masa yang singkat, reputasinya meningkat dan kepercayaan masyarakat kepadanya menimbun. Bakat kepimpinan ayahnya memang ada padanya. Lantas, jawatan dan kedudukan ayahnya pun tersalur kepadanya.

Untuk satu tempoh masa, Allah telah pertemukan dua insan itu di satu medan yan menguji kemampuan. Yang satu dipanggil orang dengan gelaran akedemiknya. Yang satu dipanggil orang dengan panggilan haibah laqab dari masyarakat setempatnya. Dua peribadi yang berlatarbelakang berbeza sedang berada di pentas pengaruh. Masing-masing menghargai nilai pengaruh dalam masyarakat dan merebutinya.

Di sinilah masyarakat diuji untuk membezakan antara permata dan kaca. Permata yang tidak digilap, amat sayang kalau dibuang. Letih dan rasa diperbodohkan kalau hanya kaca yang digilap, diangkat jadi tajul mahkota.

Sebab itu, setiap ulama yang pernah lahir menyinari zaman, ada manaqibnya. Ada sejarah nasy'ah setiap satunya. Cemerlang masa kecilnya , gemilang masa dewasanya dan terbilang masa tuanya. 

Asal sabut timbul, asal batu kan tenggelam.

No comments: