CARI BAHAN

Friday, October 03, 2014

Ketika Rakyat Bangkit Berpencak Sendiri

Bila rakyat bergerak tidak berpayung kepada mana-mana pertubuhan massa, maka gerakan mereka akan membahayakan negara. Ini kerana gerakan rakyat tanpa dipayungi parti atau pertubuhan yang bersifat massa, ia sukar ditenteramkan. Mereka bangkit tanpa dipimpin , maka bagaimana hendak disuruh duduk? Mereka berjuang dan suara mereka bersimpang siur.

Inilah perkembangan yang mungkin dan rasanya sedang mengorak langkahnya. Sebahagian besar pemuda-pemudi di Malaysia sudah berlepas diri dari "wala" kepada parti politik atau mana-mana pertubuhan yang bersifat nasional. Kekadang, mereka hanya menubuhkan kumpulan sementara untuk membangkitkan para penyokong. Ketika perjuangan mereka senada dengan sesebuah parti, sekilas pandang, mereka dikatakan dari kelompok parti itu.

Namun, pada satu saat, mereka akan dilihat bahawa bukan dari parti itu atau mana-mana pertubuhan.

Apa nama untuk fenomena ini? Apakah ada istilah dalam ilmu politik atau sosial untuk menjelaskan keadaan ini? Saya tidak tahu tetapi saya rasa keadaan ini sedang berlaku di negara kita.

Khabarnya ada rakyat akan berhimpun di Kuala Lumpur untuk membantah kenaikan harga minyak '2 kupang' yang dimumkan oleh pak menteri. Ketua polis sudah beri amaran agar jangan berhimpun. Tetapi, perhimpunan tersebut bukan anjuran pembangkang untuk mudah kerja polis menghalangnya. Ia juga bukan oleh NGO berdaftar untuk pihak polis pergi beri amaran kepada ketuanya. Ia adalah cetusan geladangan politik dan geladangan sosial yang tidak berumah dan tidak bertuan. Mereka boleh timbul dan boleh hilang tiba-tiba.

Sebahagian pemuda sudah mula berlepas diri dari parti politik. Ketika harapan disandarkan kepada PR untuk membela kebobrokan yang dilakukan pemerintah, PR pula buat hal. Kemelut dalaman yang tidak berkesudahan sekarang ini menguras kepercayaan generasi muda.Mereka mula memandang parti parti politik yang ada dengan picingan mata.

PR tidak mengurus krisis dengan cekap. Harapan rakyat tidak akan berpusat kepada PKR seorang. Juga tidak kepada Pas sendiri. Bukan juga kepada DAP. Ketika perkelahian masih berlangsung juga walau ramai sudah menjerit "cukuplah!", kebosanan generasi muda kian membuak.

Sebab itu, gerakan yang sedang membuak-buak di permukaan hari ini adalah gerakan tanpa parti politik. Gerakan Islam pun hilang kendali untuk menerajui gerakan ini kerana sibuk berdebat soal ulama dan profesional. Sibuk bertengkar soal falsafah dalam pejuangan yang tidak menjelma kepada praktis dan tidak merakyat.

Saya mengamati hal itu dan merasakan arah kebangkitan rakyat berada dalam aliran sedemikian. Ia memang tidak baik untuk negara, tetapi pemimpin-pemimpin kita sedang disibukkan dengan urusan rumahtangga.

No comments: