CARI BAHAN

Thursday, October 16, 2014

Akhlak dalam meninta ulas peristiwa.


Akhlak juga dinilai dari segi bahasa ucapan. Termasuklah bahasa tulisan. Bercakap ikut sedap mulut melambangkan rendahnya akhlak. Begitu juga menulis sesedap rasa, ia adalah lambang rendahnya akhlak seseorang. Ketinggian akhlak menjadi terlebih penting di kala seseorang itu mengaku memperjuangkan Islam.

Elok tidak perlu berbelit-belit. Saya bukanlah berakhlak malaikat. Namun, membaca beberapa komen yang dilepaskan ke laman sosial oleh beberapa individu, berkaitan pengisytiharan keluarnya Tamrin Tun Ghafar daripada Pas, persoalan akhlak dalam patah bicara menjadi hal yang meruncingkan.

Berundurnya Tamrin daripada Pas diulas dengan sinis oleh para pejuang tandus akhlak. Menyifatkannya sebagai tidak ada tarbiah, datang tidak diundang dan boleh pergi bila sudah tidak boleh ikut rentak, dia cuma bekas UMNO dan sebagainya, adalah reaksi-reaksi yang tidak sepatutnya diungkap para pembela Islam.

Sepatutnya perlu muhasabah diri. Cari kesilapan diri dan bukan menelah kesilapannya. Apatah lagi menyifatkannya dengan kata-kata yang merendahkannya. Kalau tidak mampu memuhasabah diri, lebih baik diam tanpa sebarang komen. Orang ramai akan memerhati bagaimana kita berbicara.

Perjuangan tanpa akhlak dalam bicara dan asyik bersangka buruk kepada orang hanya akan menambah jauh dari nusrah Allah. Marilah kita memeriksa penyakit apa yang menanahi kita sehingga burung dalam genggaman menggelepar terbang pergi.

Jangan terlalu mentazkiah diri.

No comments: