CARI BAHAN

Sunday, March 18, 2012

Orang Melayu Kemboja

Dalam Berita TV sehari dua ini dipaparkan kegiatan Datuk Ali Rustan dalam lawatannya ke Phnon Penh, Kemboja. Khabarnya ussaha sama dari segi ekonomi dan bahasa akan diadakan. Menjadi kerisauan di pihak delegasi Malaysia dengan keadaan generasi muda Melayu Kemboja yang sudah tidak fasih berbahasa Melayu. Maka, tampillah para pemimpin yang diketuai oleh Datuk Ali Rustan dengan kebimbangan mengenai fenomena itu. Seolah-olahnya mereka adalah pejuang bahasa Melayu.

Keadaan yang amat kontradik dengan apa yang telah para pemimpin tersebut lakukan di Malaysia. Di Malaysia, Bahasa Melayu dipinggirkan dan Bahasa Inggeris didaulatkan. Titik hitam dalam menjahanamkan bahasa Melayu tidak dapat kita lupakan dalam kes PPSMI. Bagaimana  para pemimpin yang ada rekod buruk dalam perjuangan bahasa Melayu di tanah pertiwi bahasa tersebut tidak malu melaungkan perjuangan mendaulatkan Bahasa Melayu di rantau orang.?

Melayu Kemboja tidak mati kalaupun tidak tahu berbahasa Melayu. Daripada berhabis peruntukan untuk mengembangkan Bahasa Melayu di kalangan mereka, korbankan ia untuk dakwah Islam. Ada juga faedahnya...

No comments: