CARI BAHAN

Friday, March 02, 2012

Bukan Melayu

Otak kemetot pejuang-pejuang Melayu itu perlu disentak sekali sekala. Aku faham bila TG Nik Abd Aziz kata pemimpin tertinggi Pas boleh dari kalangan bukan Melayu, asalkan muslim yang soleh, ia menjadi ajaran penting untuk para pejuang Melayu itu. 

Pertama, ia menjelaskan perbezaan ketara antara Pas dan UMNO. UMNO selama ini berbangga bahawa ialah satunya parti yang menjadi jagoan dalam membela hak Melayu. Bila Pas kata ia tak kisah kalau pemimpin Pas bukan Melayu, ini tentunya menghairankan para pemimpin UMNO itu. Macamana pemimpin Pas yang Melayu itu tidak punya semangat kemelayuan berkobar seperti mereka. Maka, timbulah persepsi bahawa Pas adalah parti yang mengkhinati Melayu. Dakwaan tersebut akan digembar gemburkan dan akan menjadi kian galak menjelang dekatnya pilihanraya.

Keduanya, ia menjelaskan akidah perjuangan Pas yang merentasi lingkungan sempit kebangsaan yang menjadi kecenderungan kebanyakan orang. Bagi mereka yang punya nurani suci, akan menghargai akidah perjuangan yang sebegini kerana ia membuang rasa bongkak dan sombong bangsa prima dalam sesebuah negara.

No comments: