CARI BAHAN

Monday, March 05, 2012

Aladdul khisom

Sebenarnya, aku dah tak berahi lagi nak komen pasal Dr. Mahathir ini. Lagipun, dia bukan sesiapa lagi. Kuasa pun sudah tidak ada. Sesetengah orang mengandaikan beliau masih berkuasa di belakang tabir pemerintahan Datuk Najib. Aku tidak rasa begitu. Zamannya sudah berlalu. Tetapi, disebabkan kerana kenyataannya yang masih serong mengenai hudud sebagaimana yang terbaru ini, maka aku rasa sangat meluat dan kasihan kepadanya.

Patutkan dia kata Hudud itu hanyalah ciptaan ahli fekah? Katanya pula, Al-Quran suruh kita hukum dengan adil. Hudud tak adil, maka sudah tentu hudud tidak ada dalam quran. Begitulah saya faham jalur pemekiran lelaki tua berkedut iman dan makrifat agama itu.

Pertama sekali, dakwaannya bahawa hudud itu ciptaan ahli fekah sudah tentu menggambarkan kejahilannya sendiri tentang Quran. Aku tidak mengandaikan maksud lain untuk mengatakan dia bijak dan sengaja mainkan sentimen. Aku tegaskan, dia dunggu mengenai Quran. Dia bercakap seperti dia lebih bijak daripada ahli fekah mengenai Quran. 

Keduanya, Dr. Mahathir tidka faham maksud adil. Baginya, adil itu adalah menurut pertimbangan akalnya. Padahal adil menurut kacamata agama adalah meletakkan sesuatu pada tempatnya. Dia mengulas mengenai keperluan membawa 4 saksi bagi pengadu rogol.  Hukum potong tangan bagi muslim mencuri dan penjara bagi orang kafir mencuri. Ulasannya itu menzahirkan kejahilannya mengenai istilah agama dan juga selok belok hukum dalam Islam.

Kalau umur dah menjangkau lebih 80 tahun tetapi tetapi masih "aladdul khisom", apa lagi yang boleh kita tolongkan? 

No comments: