CARI BAHAN

Saturday, March 03, 2012

Responsif Keterlaluan

Pendapat Dr. Dzulkifly Ahmad bahawa Pas boleh menerima Timbalan Presiden yang bukan Islam bukan perkara besar yang perlu dicemaskan. Tindakan Dewan Pemuda yang begitu responsif terhadap kenyataan Dr. Zulkifly itu, menurut hematku bukanlah tindakan yang bijak. Dr. Zulkifly menyatakan senario politik yang terdedah kepada perubahan. Perkara tersebut telahpun dilakukan oleh Ikhwanul Muslimin menerusi parti yang mewakilinya. Ia bukan satu kesalahan kerana ia bukan ketetapan pokok dalam Islam bahawa orang bukan Islam tidak boleh berada dalam hireki kepimpinan.

Bersikap responsif yang menutup ruang pandangan yang kontradik bukanlah kebijakan politik yang kita mahukan. Jika tidak setuju dengan pandangan Dr. Zulkifly Ahmad, sudahlah. Boleh mengemukakan pandangan balas dan hujah-hujahnya. Namun, jangan pula bersikap Taliban sehingga mendesaknya menarik balik kenyataannya. 

Dr. Dzulkifly Ahmad itu pun bukan orang bodoh mengenai politik Islam. Perasaan saling percaya mempercayai wajar diterapkan sesama anggota jemaah. Jangan baurkan prasangka. 

Politik kampungan sering menyebabkan kita sibuk mencabut kemucup dalam perjalanan. Ada matlamat besar, tetapi disibukkan membahaskan sehingga tegang urat leher, merah telinga dan keras suara mengenai hal-hal remah dan hal yang bersifat pandangan. Fomulanya mudah sahaja. Kalau Pandangan Dr. Zulkifly Ahmad itu tidak wajar, apakah Majlis Syura Ulama akan sahkan sehingga boleh dimuktamarkan?

Gempita respons yang dibuat hanya memberikan ruang kepada musuh untuk mencipta peluang!

No comments: