CARI BAHAN

Monday, December 12, 2011

Keperihatinan penceramah agama.

Seorang ustaz mengajar seminggu sekali di kampungku. Masa dia mula mengajar dulu, ramai juga yang mendengar kuliahnya. Di antara mereka termasuklah orang-orang muda yang memberi komitmen dalam perjuangan Pas di peringkat cawangan kampung. Atas kesedaran bahawa anak-anak muda tersebut perlu disirami dengan embun tarbiah, maka ustaz tersebut dengan sukarela memperuntukkan masanya sekali seminggu mengajar di surau kampung.

Ibuku salah seorang pendengar yang menyertai pengajian. Katanya, ramai yang sudah mula culas. Kedatangan pun berkurangan banyak. 

Aku menyelidiki puncanya. Ibuku kata sememangnya begitulah kalau bab mengaji agama. Orang rajin pada Mulanya dan akhirnya malas. Mahu cari orang yang rajin dari mula sehingga akhirnya amat susah. Namun, aku cuba berfikiran positif. Kita sering menyalahkan para pendengar. Jarang pula kita pertanyakan apa masalahnya yang berkaitan dengan penceramahnya. 

Adikku menyebutkan bahawa antara punca kenapa suaminya culas dalam menyertai kuliah tersebut adalah lantaran terlalu lama. Kuliah yang diadakan selepas solat maghrib (sekitar jam 7.30 mlm) berlanjutan sehingga kira-kira jam 10.00 malam. Tempoh masa itu berat bagi sebilangan anak muda. Bagi ibuku, dia seronok dengan kepanjangan masa belajar itu, namun tidak bagi anak muda.

Oleh itu seorang penceramah yang baik hendaklah sentiasa mengamati kehendak para pendengar. Bukan hanya kemahuan sendiri untuk menyampaikan ilmu. zaman sudah berubah. Cerita orang-orang tua kita bagaimana mereka tega mendengar ceramah Israk Mikraj sehingga ayam berkokok dini adalah cerita generasi lalu yang tidak lagi sesuai untuk generasi kini yang serba sibuk.


No comments: