CARI BAHAN

Wednesday, December 21, 2011

Dr. Hasan Ali perlu belajar berjemaah.

Hendak dikatakan media sahaja yang gembar gemburkan, memang dapat disaksikan dan didengar dengan mata dan telinga apa yang diungkapkan oleh Dr. Hassan Ali. Memek mukanya juga jelas memperlihatkan maksud sebenarnya. Katanya Pas sudah tergelincir dari landasan kerana tidak lagi memperjuangkan negara Islam. Istilah Negara Berkebajikan mendapat tempelakan banyak pihak di luar Pas sebelum ini termasuk kalangan pemimpin UMNO dan pemimpin lompat. Apabila Dr. Hassan Ali pun bercakap dengan nada yang sama seperti mereka, maka jangan disalahkan para pemimpin Pas yang membuat jolokan kepadanya sebagai terperangkap dengan UMNO.

Kita patut merasa hairan di mana Dr. Hassan Ali semasa muktamar Pas yang lalu. Kalau dia tidak bersetuju dengan konsep Negara Berkebajikan dan mahu istiqamah dengan istilah Negara Islam, dia patut bangkit menentang. Tokoh-tokoh besar dalam Pas dan yang lebih lama berjuang melalui Pas tidak menolak konsep tersebut. Hatta mursyidul am Pas sendiri, TG Nik Abdul Aziz tidak mengkritiknya sebagai salah dan tergelincir dari landasan, maka apakah Dr. Hasan Ali lebih kasyaf dari TG Nik Abdul Aziz dalam gerakan dan politik Islam?

Dr. Hasan Ali memperlihatkan watak panas baran, semberono dan solo ranger dalam perjuangan. Pas bukan sebuah parti individu. Kalau sekadar Dr. Hasan Ali, dia lebih kerdil berbanding Pas itu sendiri. Kehilangannya daripada Pas tidak akan menamatkan riwayat Pas. Pemikirannya juga tidak semestinya betul. Apa yang telah dipersetujui secara syura dalam muktamar seharusnya diikuti, bukan siponggang keraguan diri sendiri,


No comments: