CARI BAHAN

Monday, December 12, 2011

Antara sang mufti dan penceramah bebas.

Dua tiga hari lepas diadakan ceramah sempena ma'al hijrah di dataran Kuala Nerang. Penceramahnya adalah Mufti kerajaan negeri Kedah sendiri iaitu Sabihus Samahah Ust. Badaruddin. Ia adalah anjuran Majlis Daerah Padang Terap. Namun, apa yang boleh aku katakan berkenaan majlis tersebut, ia kurang mendapat sambutan. Orang ramai yang datang mendengar ceramah adalah kurang. Berbanding dengan penceramah-penceramah hebat yang lain kedatangan ke ceramah Datuk Mufti itu amat sedikit. Minggu lepas aku singgah di Kulim dan menziarahi seorang teman. Dia ceritakan padaku bahawa ceramah agama yang disampaikan oleh beberapa tokoh di Kulim mendapat sambutan hebat. Antara penceramah yaqng disebutkannya ialah Ust Azhar Idrus dan Ust Mutalib. Jika hendak dibandingkan dengan ceramah Bob Lukman pun, ceramah Datuk Mufti kalah.

Kenapa begitu? Apakah kurang alim Datuk Mufti berbanding mereka yang tersebut? 

Ada seorang kampungku menyebutkan bahawa ceramah Datuk Mufti hanya berkisar pada topik yang sama. Dengan kata lain, isu basi. Sebab itu ia tidak dapat menarik pendengar.

Aku mengandaikan faktor lain. Seorang pegawai agama kerajaan sememangnya kurang diminati oleh rakyat yang mencari ilmu agama. Ulama yang berada dalam kerajaan dilihat sebagai petugas yang menjalankan tanggungjawab kerja dan bukan amanah dakwah. 


No comments: