CARI BAHAN

Saturday, December 10, 2011

PEKIDA pasang tanglung tepi jalan.

Seusai solat Subuh pagi ini di masjid kampung Barokhas, seorang ahli jemaah membuat keluhan sepontan dan terbuka...

"Pasang tanglung, ingatkan majusi mana?", 

Aku memahami kata-katanya itu. Malam kelmarin, di sebuah rumah warga kampung Barokhas diadakan mesyuarat ahli PEKIDA.Mesyuarat tersebut diadakan kerana kenduri akan diadakan di rumah warga ini. Sebagai anggota PEKIDA, dia mendapat bantuan dan sokongan dari ahli-ahli PEKIDA yang lain yang berselerak di beberapa kampung.

Ketika aku lalu di sebatang lorong di kampung Barokhas, aku melihat ada sebuah baldi merah digantung di sebatang turus pagar. Dalamnya dinyalakan lilin sementara pada turus itu di lekatkan petunjuk arah yang dibuat daripada daun kelapa. Petunjuk arah daripada daun kelapa tersebut mengarahkan ke rumah anggota PEKIDA yang diadakan mesyuarat di rumahnya.

Kebetulan lorong tersebut juga tidak jauh dari rumah mentuaku. Aku bertanya isteriku yang ketika itu sedang di rumah ibu bapanya tentang maksud timba merah berisi lilin tersebut. 

"Upacara apa yang sedang dibuat di luar sana?", tanyaku kepada isteriku.
"Upacara apa?", isteriku tidak mengerti.
" Semacam upacara menghalau hantu...ada orang nak buat kenduri ke esok?" aku menduga.

Isteriku pun tidak tahu apa maksud upacara itu. Demikian adik-adik iparku. Hanya kemduiannya baru dia memberitahuku bahawa itu adalah cara PEKIDA apabila ada rumah ahlinya akan mengadakan kenduri.Mungkin setelah dia bertanya kepada ibu bapanya. Mereka tentu tahu apa maknanya kerana ayah mentuaku itu orang yang berpengaruh juga di kampung Barokhas.

Semalam, sewaktu pulang dari Alor Setar, aku terpandang isyarat yang sama di simpang empat Pokok Sena. 
Kini fahamlah aku maksud tanglung timba merah tersebut. Ia adalah cara PEKIDA.

Setahu aku, PERKIDA ini kumpulan yang jadi tunggangan UMNO. Ketika PRK Ulu Selangor dulu, keluar kenyataan terbuka pemimpinnya agar pengundi memberikan sokongan kepada calon BN. Kumpulan ini juga dikatakan ala-samseng. Dulu, sebelum aku dengar nama PEKIDA, aku diberitahu wujudnya ahli kumpulan KUIK di kampungku. Khabarnya cara mereka bersalam juga berbeza jika sesama ahlinya. Bila buat kenduri kendara, tak perlu bimbang sebab ahli lain akan membantu.

Kumpulan KUIK itu PEKIDAlah! Demikian pula aku mendengar dari ayah mentuaku.

Hairannya, ramai juga orang PAS terlibat dengan PEKIDA.


No comments: