CARI BAHAN

Tuesday, December 13, 2011

Perjuangan caca marba.

Datuk Dr. Hasan Ali berkata dia berjuang untuk memartabatkan bangsa Melayu, mengagungkan Islam dan mendaulatkan institusi raja. Untuk itu, dia hanya setia kepada Allah SWT. 

Perjuangan Dr. Hasan Ali ni masih bercirikan kemelayuan. Tentang memartabatkan bangsa Melayu, itu adalah nada selogan orang UMNO. Mengagungkan Islam pun selogan orang UMNO. Mendaulatkan institusi raja pun sama, bahasa orang UMNO. Pejuang Islam dalam PAS berlanai. Namun, bahasa mereka lain.

Orang PAS tidak berbicara pasal nak martabatkan bangsa Melayu. Bangsa Melayu hanya perlu dibela sebagai bangsa pribumi. Memartabatkan bangsa ini maca menjadikan ia tuan atas bangsa lain. Inilah misi UMNO, sungguhpun puluhan tahun memerintah UMNO telah jahanamkan bangsa Melayu. Bahasa tidak semestinya selari dengan tindakan.

Orang PAS cakap membangun bersama Islam. Bukan agungkan Islam. Islam sudah pun agung dan tiodak perlu diagungkan. Orang UMNO yang bongkak itu sahaja yang suka mendabik dada mengatakan mereka mengagungkan Islam padahal kehidupan sehari-hari menghinakan Islam.

Pasal Institusi raja ini, buang masa sahaja golongan bawahan perjuangkan. Itu soal ninggrat. Biarlah puak ninggrat perjuangkan nasib mereka. Untuk apa pejuang Islam hendak mendaulatkan salasilah ninggrat. Cukup dengan perjuangan Islam dan tidak perlu dikelirukan dengan pelbagai perjuangan yang mengelirukan.

No comments: