CARI BAHAN

Wednesday, October 14, 2020

Teori Konspirasi POLIMAS


Asyik juga mendengar teori-teori konspirasi dalam politiking Malaysia sejak mutakhir ini. Isu terbaru, Anwar Ibrahim mendakwa punya "numbers" untuk memungkunkan beliau naik ke posisi PM mengundang pelbagai persepsi. Sementara nak sampai hari Selasa 13 okt seperti yang dijanjikan untuk mengadap YDPA, beberapa orang ahli parlimen UMNO telah membuat laporan polis. Kata mereka, nama mereka disenaraikan sebagai orang yang menandatangani SD menyokong Anwar adalah satu pembohongan politik. Sehari sebelum tarikh 13 Okt itu, Anwar dipanggil pihak polis untuk disiasat. Namun kerana kekangan masa, Anwar tidak dapat menghadirinya sehingga pihak polis menangguh ke hari lain.

Lalu, ketika telah bertemu YDPA, terbit satu pernyataan dari istana bahawa Anwar tidak menyerahlan senarai nama MP yang menyokongnya. Lalu timbul kemusykilan, bagaimana MP UMNO yang membuat laporan polis itu boleh tahu mereka adalah anma-nama yang didakwa menandatangani SD yang ada di tangan Anwar. Padahal Anwar belum memndedahkannya, sekalipun kepada YDPA.Nampak sangat laporan polis tersebut hanay berasaskan khabar angin. Sepatutnya laporan polis tidak boleh begitu.

Kemudian, kehadiran Tengku Razaleigh pada sebelah petangnya ke istana menimbulkan tandatanya, Apa tujuannya dan kenapa dia dipanggil?

Ada teori rumit yang sednag diperkatakan orang. Satunya mengakatakn Tengku Razaleigh datang bagi mengesahkan dakwaan Anwar. Satu lagi menyatakan bahawa Tengku Razleigh datang kerana menafikannya. Dua teori ini kontradik.

No comments: