CARI BAHAN

Saturday, October 17, 2020

Macau Scam

Rupanya scammer ini kerja haram yang boleh buat pelakunya kaya raya. Kekayaan Addy Kanda yang ditahan SPRM hari itu sangat mengujakan. Hanya kerja menipu orang sahaja, boleh jadi kaya. Sudahlah begitu, menunjuk-nunjuk pula kekayaannya. Memang kerja bodohlah. Orang yang buat kerja haram, lepas itu tunjuk pula hasilnya. Dua kali bodoh. Orang jahat semuanya jahiliyyah. 

Ramai pula selebriti yang dikaitkan. Entah betul atau tidak, wallahu a'lam. Siasatan sedang dijalankan. Jika benar mereka terlibat dan rangka subhat sekalipun, mereka wajar diambil tindakan. Jenayah Scaamer ini satu rompakan halus. Jika dalam hukum hudud mencuri sekadar nilai 4 dinar lebih kurang pun dihukum potong tangan, maka scammer ini lagi dahsyat nilainya. Mereka songlap duit berjuta-juta. Hukum ke atas mereka patut lebih berat.

Satu hal yang menghairankan, bagaimana orang ramai boleh terpedaya? Apa pemyakit yang sedang bersarang dalam jiwa khalayak ramai sehingga mereka dengan mudah ditembusi tipu daya scammer?

Scammer ini macam dajallah. Orang yang rasa dirinya hebat menghadapi tipudaya scammer jangan cuba-cuba. Takut nanti terjatuh dalam perangkap mereka. Kisah dajjal yang muncul akhir zaman nanti pun begitulah. Ada lelaki kuat iman yang cuba mencabar dajjjal, akhirnya terperangkap dan jadi pengikut setia dajjal.

Wal- Iyazu-Billah...

No comments: