CARI BAHAN

Thursday, July 23, 2020

Lukisan mural pemimpin yang dirosakkan

Perbuatan menconteng gambar pemimpin yang dihebohkan bebaru ini bukanlah hal yang sangat besar sampai sang penconteng itu perlu dianggap penjenayah. Ia samalah dengan perbuatan melukis itu sendiri.  Melukis  gambar pemimpin  atau orang lain yang bukan pemimpin  sekalipun, bukanlah amalan sakral yang diangkat tinggi pelakunya menurut persepsi agama. Kalaupun ia mahu dinilai, ia adalah luahan kreatif sang pengkarya. Samalah dengan tukang batu cincin yang banyak mempromosikan batu cincinnya di FB dan seumpamanya. Sama juga macam satu orang yang kayuh basikal nak keliling dunia atau satu orang yang dulu mahu jalan kaki dari KL ke Kedah kerana pasukan bola sepak pujaannya menang.

Semua amalan tersebut tidak perlu ditakdiskan. Jangan dikatakan amalan tersebut punya pahala istimewa di sisi Allah SWT.

Namun, merosakan hasil kerja orang lain memang salah. Sama salahnya satu orang muslim ekstrim yang pergi pecahkan patung dewa sesembahan di kuil mana-mana kepunyaan penganut agama Hindu. Kalau alasan orang yang merosakkan lukisan itu kerana tidak mahu ada berhala semacam tugu peringatan, maka mungkin niatnya itu baik. Tetapi caranya salah. Kalau kerana ia dipengaruhi sentimen politik, maka isunya adalah pergeseran politik yang memang sudah begitu sifatnya. Tidak dapat diubat lagi.

Pokoknya, tidak perlu kerja-kerja melukis gambar ornag di dinding awam ini. Ini kerja yang tidak  berfaedah dan tambah tak berfaedah kalau ada orang rosakkan kemudian kita sakit hati. Sedari awal, jangan buat kerja-kerja yang mungkin mendedahkana kepada masalah.

Itulah sebaiknya. Tidak perlu galak membuat mural wajah pemimpin kabilah. Buat sahaja mural gambar laut, hutan belantara atau langit biru. Yang demikian, kalau dilihat  menurut perbahasan ulama fekah, boleh juga berpahala.

No comments: