CARI BAHAN

Friday, July 31, 2020

Hukum Relatif

Jika guna hukum relatif, tidak ada seorang pun boleh dikatakan zalim. Satu orang yang dihukum bersalah atas satu jenayah, ia relatif bersalah bagi sebilangan orang tetapi akan tetap ada yang menganggapnya tidak bersalah. Demikian sebaliknya, di kala mahkamah memutuskan seseorang tidak bersalah, akan tetap ada yang menganggapnya bersalah. Hukum relatif tidak akan menemui satu kesimpulan. Islam secara relatif benar di kalangan pengikutnya tetapi dilihat sesat di kalangan penentangnya.

Ketika DS Najib Tun Razak telah dijatuhkan hukuman bersalah oleh Mahkamah Tinggi, masih ada orang yang melihatnya tidak bersalah dan mengangapnya sebagai keputusan mahkamah di bawah pengaruh politik. Oleh kerana itu, bagui hukum relatif ini, tidak ada seorang pun yang boleh dibacakan ayat Al-Quran yang melarang "rukun" kepada orang zalim.

Allah melarang anda cenderung hati kepada orang zalim.  Namun ketika anda menyokong orang berdosa, bersalah dan penjenayah, anda boleh katakan bahawa orang itu tidak bersalah, tidak berdosa dan  bukan penjenayah. Biarlah mahkamah putuskan dia sebagai penjenayah, anda tetap mengatakan dia bukan penjenayah. Maka celaaan Allah agar jangan cenderung hati kepada orang zalim tidka boleh dipakaikan kepada anda.

Jika demikian, selamanya tidak ada orang yang boleh dibacakan ayat itu. Ia subjektif dan ia relatif.

No comments: