CARI BAHAN

Friday, January 10, 2020

Jadi pemimpin bukan kebanggaan

Pecah berita, Tun M memangku jawatan Menteri Pendidikan sehingga Menteri Pendidikan yang baru dilantik. Aku tak hirau sangat berita ini. Kalau Tun M nak jadi Menteri Pendidikan betul-betul pun tak mengapa. Kalau dia lantik Pak Sameon jadi Menteri Pendidikan pun, itu hak dia. Dia kan ketua kabinet kerajaan. Memang hak dialah sebagai ketua. Soal nak lantik siapa, patut jadi prerogatif ketua. Nanti, kalau orang lain jadi ketua pula, orang lain pula yang dilantiknya.

Kerajaan dan kepimpinan ini pinjaman sementara sahaja. Allah yang punya. Dia boleh berikan siapa sahaja yang Dia mahu. Kita kena yakin itu. Macam mana dia memberikan hidup dan mati, baik dan buruk, macamtulah dia berikan kerajaan dan kepimpinan kepada sesiapa sahaja. Kekadang kita cemas semacam pasal perkara ini. Kita macam orang tak yakin dengan kebijaksanaan Allah. 

Kalau nak rebut dan berjuang dapat jawatan, itu tak mengapalah. Tapi, setelah berlaku, kita kena redha dan usah menggelupur tak ketahuan lagi. Jadi pemimpin bukan keutamaan. Ia bebanan. Orang jadi pemimpin boleh berubah-ubah. Bak kata, kalau malaikat langit turun jadi pemimpin di bumi, malaikat itu sendiri akan berubah jadi musibat. Siapa tahu.

Maka, jangan besar sangat harapan pada orang itu dna ini. Kalau sudha dipimpin seseorang, terimalah demi kesejahteraan negeri. Salah silap boleh ditegur. Sampai waktu hukum benarkan dia dicabar, cabarlah. Ikut lunas peraturan ynag disepakati. Itulah yang Islam suruh. Tidak boleh malukan pemimpin, kacau urus tadbirnya.  

Apapun tak dapat....

No comments: