CARI BAHAN

Friday, January 17, 2020

Onar tidak dipadam jasa

Kematian Jen. Qosim Sulaimani, apakah perlu ditangisi atau tidak? Jika tidak ditangisi, apakah bermakna disambut dengan gembira? Apakah perlu dianggap mati syahid? Jika tidak mati syahid, apakah bermakna mati katak? Beliau mati dibunuh oleh tembakan dron milik Amerika Syarikat. Umum tahu bahawa Amerika adalah musuh negara umat Islam. Apakah segala tindakan Amerika perlu ditafsirkan sebagai upaya menikam jasad umat Islam? Apakah mungkin tindakan Amerika itu menjadi tangan ghaib yang membantu kemenangan umat Islam?

Banyak persoalan yang berlegar dalam fikiran massa dewasa ini. Berkaitan isu terbaru pembunuhan Qosim Sulaimani, umat Islam berbelah bagi. Mahu bersimpati atau buat tak endah sahaja? Mahu tangisi atau kata padam muka. 

Tuan Guru Hadi Awang menempelak pihak yang bergembira dengan pembunuhan Jen Qasim Sulaimani. 


Ada yang bergembira bersama Zionis


Adakah orang Islam yang gembira dengan terbunuhnya Jen. Qosim Sulaimani?Menyambut peristiwa pembunuhan itu dengan tepuk tangan dan laungan syukur. Rasanya tak ada. Yang ada mungkin, orang Islam yang tidak simpati. Alasannya seperti yang dikemukakan, sebab dia seorang jeneral Syiah. Syiah menjadi musuh dalam selimut bagi ummat Islam Sunni. Perbuatan Syiah yang mengkhianat sepanjang sejarah tidak bisa dimaafkan. Ditambah pula dengan kelencongan akidah dan menyimpan ritual agama mencela sahabat nabi, itu membuat hati ummat Islam amat terluka.

Terbunuhnya Jen. Qosim Sulaimani itu kecil berbanding amalan Syiah yang berdansa di dada ISlam sambil melaknat Abu Bakar, Umar, Aisyah dan Hafsah. Jika mayatnya dihancurleburkan, simpati atasnya tidak lebih tinggi daripada hati yang luluh mendengar nama Abu Bakar, Umar, Aisyah dan Hafsah dinerakakan.

Bangkai gajah tidak dapat ditutup dengan nyiru sehelai. Jenayah dan kebusukan puak Syiah tidka dapat disucikan dengan korban diri dibunuh musuh.

Kalau jasa mahu dilihat, Inggeris juga berjasa atas tanah pertiwa ini. Inggeris bebaskan kita daripada kezaliman penguasa lampau yang autokratik. Bebaskan kita daripada serakah Jepun. Bebaskan kita daripada banjingan komunis. Tapi, apakah kerana jasanya itu, kita menelan lazat seluruh kejahatan dan onar sang Inggeris? 

Jasanya itu kecil berbanding onarnya. Kemujuran adanya Inggeris itu hanya boleh disebut di bibir tapi onarnya  menusuk dalam sanubari sepanjang hayat.

1 comment:

monyet said...

menangkan uang sebanyak-banyaknya hanya di AJOQQ :D
AJOQQ menyediakan 8 permainan seru :)