CARI BAHAN

Friday, May 24, 2019

JANGAN GUNA NAMA ALLAH UNTUK KEPENTINGAN DIRI

Kes di Indonesia satu pengajaran buat kita. Jangan guna nama Allah jika tujuannya pamrih politik sendiri. Puak yang sokong Prabowo berdemonstrasi dan bertakbir. Mereka kira Allah bersama mereka. Begitu pula pihak yang menyokong Jokowi. Tidak mahu terlepas kebersamaan dengan Allah, mereka juga bertakbir. Bertakbirlah kedua-duanya lalu bergaduhlah dna bertumpah darah.

Macam kisah peperangan antara pasukan Ali bin Abi Tolib dengan Muawiyah bin Abi Sufian. Meletusnya perang Siffin dan korban berjatuhan.

Namun, kisah sejarah itu boleh diwajarkan. Tiada para polisi yang boleh mengamankan pada masa itu. Dalam kisah di Tanah Indonesia itu, ada pengawal keamanan. Mereka jadi pengadil buat dua kelompok. Jika mahu bergaduh juga, ia tidak boleh diterima. Tidak lain kita boleh katakan melainkan kebodohan dan kedungguan yang menjadi puncanya.

Tak kiralah siapa. Ulama terkenal sekalipun jika mengobar api persengkitaan itu, dia dunggu dan bodoh. Nabi tidak suka ulama sedemikian. Allah lagi tidak redha  penganutnya bersengketa sedemikian rupa.

No comments: