CARI BAHAN

Thursday, May 23, 2019

Dengung sorakan wahabi

Siapa Fyn Jamal, aku pun tidak pernah tahu sebelum ini. Tetapi kerana terdengar ceramah Firdaus Wong yang menegur mereka yang mengkritik Fyn Jamal atas catatannya di medsos, aku teringan menyelak sepintas buat mengenal apa isu yang berlegar di kalangan pemain medsos. Rupanya Fyn Jamal itu bekas artis yang kini berhijrah dan menjadi pendakwah di media sosial. Khabarnya dia berguru dengan tokoh-tokoh seperti Hussain Yee. 

Apa yang membuatkan aku menggeleng kepala bukan atas isu yang ditimbulkan oleh Fyn Jamal. Isu mengenai tiadanya waktu Imsak kecuali azan Subuh dan hukum menghabiskan makanan di dalam mulut dan dalam tangan selepas kedengaran azan jadi topik yang hangat dipederbatkan secara emosi. Demikian isu makmum muwafiq tidak membaca fatihah, sebalik terus  ikut imam adalah bukan isu yang harus dipertengkarkan. Bagi yang belajar empat mazhab, akan dapat memahami duduk perkara. Jika Fyn Jamal mengangkat pandangan mazhab lain yang dia belajar dan dia yakini, tidaklah wajar dia digelar wahabi kerana itu. Itu bukan isu wahabi bagi mereka yang selalu mendendangkan wahabisme sekalipun. Itu Isu pandangan mazhab. Kenapa sampai tergelincir ke pertengkaran firqah pula.

Selanjutnya, tokoh-tokoh agama yang berjasa dan berkaliber seperti Dr. Hussain Yee, dituduh sebagai Wahabi. Sebenarnya, ramai sudha yang digelar wahabi oleh orang-orang yang kecil jiwanya, mandum akalnya. Jika kita selak dan semak, sekian banyak tokoh diwahabikan. Bukan sekadar mufti Perlis, bahkan merebak kepada ramai orang. Antara yang aku ingat , orang yang dituduh sebagai wahabi oleh para insan kerdil itu adalah Maulana Asri Yusuf, Maulana Fahkrurazi, Mufti Wilayah, Ustaz Samsuri, Dr. Abdul Basit, bahkan TG Nik Abdul Aziz dan juga Tgb Abdul Hadi Awang.

Hanya kerana menyatakan pandangan yang tidak sama dengan aliran tradisional masyarakat, mereka digelar wahabi. Jika masyarakat kita sudah betul, maka apalah erti mereka diajar agama lagi? Proses tajdid sudah tidak perlu lagi jika amalan masyarakat sudah sempurna.

No comments: