CARI BAHAN

Wednesday, October 03, 2018

Jangan Mudah Mengeluarkan Orang Dari Iman

Perangai buruk sebilangan orang Islam adalah cenderung menghukumkan seseorang keluarkan dari kota Islam dan Iman. Berdasarkan perkataan orang itu, difahamkan cacatnya pada akidah, lalu dijatuh hukum keluar dari Islam. Berdasarkan perbuatan seseorang itu, dihukumkan terkeluar dari Islam. Sedangkan orang itu tidak ditanya tentang perkataannya. Tidak disoal dan diselidiki tentang perbuatannya.

Kerja orang beriman adalah memasukkan sekian banyak manusia ke dalam Islam dan iman. Bukan mengeluarkannya. Ironinya, satu ornag yang tidak pernah memasukkan satu jiwa pun ke dalam Islam dan Iman, ghairah mengeluarkan fulan bin fulan daripada kota Islam dan pagar iman. 

Lizimul Qaul Laitsa bil Qaul. Satu yang anda faham daripada kata-kata seseorang, tidak boleh jadi alasan anda menghukumnya. Anda perlu tanya si penutur itu maksud kata-katanya Jika dia mengaku maksudnya sebagaimana yang anda faham, maka jadilah Lazimul Qaul huwal Qaul. Jika tidak, ia akan tegak atas prinsip asal iaitu lazimul Qaul laitsa bil Qaul.

Kaedah ini bukan sahaja untuk perkataan. Ia termasuk perbuatan. Perbuatan seseorang itu juga perlu ditanya kepadanya. Jika jelas seperti yang anda faham, maka itulah perbuatannya.

Bukan semudah makan kacang untuk kafirkan orang atau nifaqkan orang. Alangkah besarnya musibah bagi para algojo agama yang gelojoh. Sangkanya sebagai pembela agama tetapi agama sendiri runtuh ranah kerana kebuasan lidah sendiri. Dalam dunia moden ini, dunia jemari ligat menyusun bait kata dan mengetuk kewboard, agama sendiri runtuh kerana kelancangan di hujung jari.

Kala anda mendengar bicara seseorang, anda mungkin cepat melatah dan mungkin arah. Akal anda faham kata-katanya itu tetapi tidak semestinya yang anda faham itu, itulah yang dimaksudkannya. Sekalipun anda lihat seorang Islam masuk ke kuil, anda belum boleh hukumkan dia murtad atau terjejas akidah. Jika adan lihat dia tabur bunga depan patung hindu sekalipun, belum cukup hak anda menghukumkannya kafir. Anda perlu pastikan dengan bertanya dia. Apakah dia masih percaya Allah dan rasulnya. Jika jelas dia mengaku bahawa dia bukan beriman lagi dengan Allah dan rasulnya, tetapi sudah percaya patung dewa dewi itu bolehlah anda hukumkan kekafirannya. Itulah setelah dipastikan dia tidak lupa, jahil atau terpaksa!

Hubaya-hubaya....jaga agamamu juga dan jangan hanya perihati akidah pegangan orang. Lembu Seberang laut nampak tapi Dinasour depan mata tidak dapat dilihat.

No comments: