CARI BAHAN

Sunday, May 13, 2018

TEBING PAHALA MASIH DIHAKIS

Banyak yang ingin aku tulis dan catat dalam musim-musim pasca pilihanraya ini. Pilihanraya telah berlalu dan pihak yang menang dan kalah telah ditentukan. Berlaku sedikit konflik selepas kememangan , itu adalah lumrah. Banyak orang memperdebatkan mengenai pengisian sesudah kemanangan. Tidak kurang juga yang masih berbaur pertikaian.

Masih ada perlecehan, persendaan dan penghinaan. Aku terfikir juga untuk terjun sama dalam acara tersebut. Tapi, dengan rahmat Allah , aku masih teringat tentang kerugian yang bakal aku tanggung di akhirat. Menulis dan mengata orang memang seronak. Menyebar fitnah dan adu domba pun seronak juga.  Namun, ia mengundang resiko rugi di hari kemudian. Hari-hari yang ebrlalu, pahala dikikis, sedangkan pahalaku bukan banyak pun. Tahajjud pun tidak sehebat Muhammad Al-Fatih sang penakluk Kota Kostantinopel. 

Justeru, aku menahan diri dan meminimakan aktiviti posting di FB, sebuah medan yang sangat bising dan meriah dengan umpat keji dan cela mencela. Aku cuba pos yang sederhana dan tidka beresiko mengundang tindak balas  negatif. Pios ayat Quran, nasihat-nasihat yang bersifat umum dna petikan-petikan yang mengandungi maklumat baru. Itupun kekadang mengundang trek ke arah umpat keji. 

Aku beristighfar. Ya Allah, aku mohon ampun. Peliharalah aku dan tambahkan keampuhan kota pengawal diriku dalam medan penuh penghakisan dosa ini.

No comments: