CARI BAHAN

Wednesday, May 09, 2018

Penyemberangan dalam politik.

Menjelang PRU 14 ini, betambah lagi koleksi anak pimpinan PAS meninggalkan Pas. Ahmad Faiq, anak DS Azizan Abd Razak, bekas MB Kedah mengumumkan kemasukannya ke UMNO. Keputusannya itu dibuat pada saat akhir sebelum PRU 14 berlangsung hari ini, 9 Mei 2018. Tindakannya meninggalkan Pas dan masuk UMNO menunjukkan bahawa fenomena anak meninggalkan wadah perjuangan ayah sudah menular dan ia menjadi satu fenomena menggambarkan kebebasan berfikir dan memilih wadah perjuangan.

Terdahulu, Mohd Faiz, anak Ust Fadzil Noor telah masuk Amanah. Mujahid Yusuf Rawa juga masuk Amanah. Terbaru, anak kedua Nik Abdul Aziz Nik Mat, Nik Omar masuk Amanah dan menjadi calon Pakatan Harapan di Dun Chempaka untuk PRU kali ini.  Itu yang masuk berita. Sebenarnya banyak lagi anak tokoh pimpinan Pas yang berhijrah masuk ke wadah yang lain tetapi tidak masuk berita. 

Sebeliknya, ada pula anak tokoh UMNO atau pejuang tegar parti itu masuk Pas. Bekas UMNO masuk Pas pun ada, seperti bekas Naib Ketua Wanita UMNO Malaysia iaitu, Datuk Kamilia Ibrahim. Dulu DS Muhammad Taib masuk Pas, lepas tu keluar dan masuk UMNO balik. Tamrin Ghafar masuk Pas dan keluar. Penyanyi dan personaliti TV  seperti Aisyah, Abby Abadi dan Wardina pernah menyokong Pas kemudian keluar dan menyokong PH pula.

Dunia politik memang rencam.

Di kampungku, ada veteran Pas, pengasas Pas kawasan dan menubuhkan banyak cawangan, kemudian hilang kepercayaan kepada Pas dan menghasut orang agar sokong PH. Ada bekas UMNO pula sertai Bersatu. Ada ustaz sertai DAP. Ada cina DAP keluar parti  masuk MCA. Ada PKR keluar parti masuk UMNO.Lepas masuk UMNO, jadi Senator, kemudian masuk Bersatu. Musim pilihanraya ini bertanding pula lambang PKR. Ada juga pimpinan PAS masuk Bersatu macam Dato' Ir Amiruddin Hamzah. 

Lihatlah rencamnya arah haluan politik yang diambil. Ini menjadikan kisah penyemberangan dalam politik adalah kisah sebuah pilihan. Ia bukan satu pertukaran akidah  dan ia bukan menukar kepercayaan agama. Setiap orang bebas memilih wadah dan cara perjuangan masing-masing. Masing-masing bawa niat mengadap Allah SWT. Niat itu akan menentukan duduk perkara mereka.

Tidak mustahil. Satu hari, tiba-tiba kita dengar ada anak TGHH masuk Amanah. Sudah pun ada anak saudaranya masuk Amanah, iaitu Ust. Miqdad Zakaria. Juga tidak mustahil jika kita dengar tiba-tiba anak Tn Ibrahim Tn Man istihar masuk UMNO lepas Tn. Ibrahim Tn Man meninggal. Siapa boleh mustahilkan? Mungkin, satu hari nanti dengar khabar pula anak Nasaruddin Daud masuk DAP? Anak Nasruddin Tontawi tiba-tiba masuk PKR. Anak Datuk Bentara Kanan Ahmad Yaakob keluar pas tubuh parti baru.

Bukan mustahil, lepas ini ada pula pimpinan Amanah kembali bersama PAS. Salehuddin Ayob tiba-tiba balik ke Pas. Tapi Zuhdi Marzuki pula masuk UMNO. Nik Abduh tiba-tiba dilantik jadi pengarah MKN dan masuk UMNO.

Semuanya serba mungkin! Tidak perlu mencela yang menyemberang dan bertindak matang dalam menanggapi kisah-kisah penyemberangan.

No comments: