CARI BAHAN

Tuesday, May 29, 2018

APA ADA DI BALIK TEMBOK ISTANA KELANTAN?

Hairan sungguh, siapa di balik tembok  istana Kelantan yang berselindung  di sebalik siri tekanan dan agenda  menyingkirkan Husam Musa dari arena politik negeri? Kerajaan negeri sering memberi alasan. Ini kehendak pihak istana. Siapa yang duduk dalam istana yang bermain politik sebegini? Dulu, sewaktu Husan digugurkan daripada ekco Kelantan, alasan yang diberikan juga kehendak istana. Kemudian penarikan pangkat kebesaran dari Husan Musa dan cikgu Wan Rahim, juga dikatakan kehendak istana. Kali ini, larangan dikeluarkan melarang Husan Musa dan Cikgu Wan Rahim daripada masuk ke semua Kompleks Kerajaan Negeri. Ini juga dikatakan kehendak pihak istana.


 Apa sebenarnya dalam istana Kelantan? Siapa yang bermain baling batu sembunyi tangan dari dalam istana Kelantan?  Kelihatannya, permainan ini umpama Tok Dalang dalam wayang Makyong. Arahan di keluarkan lalu dikatakan dari istana. 

Kalau demikian, istana dan sistemnya terpalit dengan kehendak-kehendak politik yang meresahkan sebahagian daripada rakyat dalam negeri. Dalam zaman rakyat mahukan keterbukaan, politik yang mesra dan tidak berasaskan balas dendam, ada tindakan bertentangan yang disandarkan kepada istana.

Istana bukan kota suci yang menerbitkan wahyu. Jika keadaan ini berterusan, istana akan bertukar menjadi gua kelawar yang menerbitkan bising bengit yang membuatkan orang tidak dapat mencapai ketenangan di dalamnya.

Istana Kelantan, jika benar bukan mainan politik orang luar yang menunggangi institusi, perlu menjadi seperti istana negeri lain. Seperti Perlis misalnya. Seperti Kedah dan Perak. Istana. Istana-istananya berdiri sebagai sebuah institusi yang memimpin rakyat dan memudahkan kehendak rakyat.Istana-istana ini berjaya menjadi lembaga non-partisan untuk setiap rakyat bernaung di bawahnya.

No comments: