CARI BAHAN

Thursday, July 27, 2017

Di balik cinta agama dan negara.

Program hari ini lebih kepada kempen politik berlindung di sebalik sentimen agama dan keselamatan. Itulah yang boleh aku rumuskan. Dengan membawa hujahan ancaman evangelis kristian dan ancaman daesh, hipotesis yang mahu diutarakan ialah kekalkan kerajaan sedia ada dan tolak pempangkang.  Pembangkang adalah kelompok potensial merealisasikan cita-cita para evengelis jika dapat meraih kuasa. Sementara kerisauan terhadap ancaman daesh akan dijawap dengan rumusan pertahankan pemerintahan sedia ada.

Tidak susah untuk membaca permainan yang sedang dilakunkan. Menimbulkan kerisauan berlebihan terhadap ancaman misionari kristian itu, akan membuatkan orang berfikir berkali-kali untuk mengundi pembangkang dalam pilihanraya akan datang.

Orang Islam mesti yakin bahawa masa depan dan kemenangan adalah untuk Islam. Dakyah kristian tidak akan mengatasi dakwah Islam. Cara panelis paparkan seolah-olah dalam masa akan datang Malaysia akan jadi negara Kristian. Ini adalah pemikiran degradasi dan tidak membantu kemenangan Islam. Jika pun ada gerakan kelompok kristian evangelis sebagaimana yang diwar-warkan, mereka tidaklah melalui jalan mudah. 

Manakala panelis yang menghuraikan ancaman daesh pula tidak dapat menyimpan permusuhan aliran yang dibawa oleh sifu ikutannya. Sifunya bermusuh dengan seseorang dan itu yang menjadi buah pukulannya.

Itulah pandanganku dan maaf kerana aku mempunyai interpretasi sendiri terhadap apa yang aku dengar.

No comments: