CARI BAHAN

Friday, July 28, 2017

MITOS PULAU PINANG BANDARAYA KRISTIAN

Aku merasakan inilah propaganda menjelang pilihanraya. Pilihanraya kali ke-14 tidak lama lagi. Sebelum pilihanraya ke-13, aku masih lagi di Sandakan. Waktu itu itu, di Sandakan, Mr Os sering mengusung seorang lelaki bernama Razali yang dikatakan pernah menjadi ahli DAP, berceramah kepada kakitangan awam, kononnya satu pendedahan menggemparkan tenntang rancangan kristian menawan Malaysia. Waktu itu perkataan Evangalis belum digunakan. Kakitangan awam ditakutkan agar jangan mengundi pembangkang yang bersekutu dengan DAP, demi kepentingan dan masa depan Islam.

Kini, kempen yang seumpama itu kembali marak. Berlindung di sebalik nama  pemantapan pemikiran Islam, kakitangan awam ditakutkan dengan peranan yang dimainkan para evangelis kristian. Ironinya pula, para evangelis itu digambarkan bersaranng hanya dalam DAP. Atas dasar itu, mengundi DAP disifatkan sebagai memenangkan misi kristian. Lebih daripada itu, Pakatan HARAPAN yang mana DAP salah satu komponennya, ditafsirkan sebagai mengancam survival Islam dan menjadi alat untuk para evangalis.

Dulu belum ditubuhkan IKSIM, Sekarang sudah ada IKSIM dan ia menjalankan peranan itu di bawah nama organisasi yang kononnya tidak dipengaruhi politik. Sebelum pilihanraya ke -13 dulu, bentuk kempen tersirat sedemikian dimainkan oleh individu seperti Razali. Kini ia disusun dna dijalankan secara lebih tersusun di bawah IKSIM.

Aku percaya, selepas pilihanraya ke-14, sentimen terhadap gerakerja Evangalis yang sedang dimainkan sekarang ini akan turut pudar. Motifnya adalah politik dan bukan untuk mempertahankan Islam. Ia hanya ramuan untuk membuatkan orang mabuk pening dan cemas. Dengan itu, ketakutan terhadap parti pembangkang dapat disemai dan ia adalah satu cara mempertahankan pemerintahan parti yang ada sekarang.

Pulau Pinang dikatakan menjadi sasaran Evangelis untuk menjadikannya Bandaraya Kristian. Ayat-ayat Biblical beberapa tokoh yang diasiosiasikan dengan DAP dipetik sebagai bukti.Beberapa program anjuran masionaris dijadikan hujah bahawa gerakan mengkristiankan Malaysia sedang dijalankan di bawah restu para pemimpin pembangkang.

Jika difikirkan, mengapa tidak disentuh para pemimpin kristian dalam parti komponen BN. Bukan tidak ada pemimpin dalam parti komponen BN yang menjadi penganut kuat kristian. Tetapi, bahaya Evangelis ini hanya dipaparkan menerusi sudut pembangkang. Kerana itulah aku katakan bahawa ia bermotifkan politik dan bukan untuk memelihara survival Islam.

Menjadi video-video clips dari youtube sebagai hujah bukanlah cara yang kredibel. Juga capture daripada majalah-majalah gerakan kristian. Dakwaan orang dalam video clips bukan satu hujah. Jika kita bina sebuah rumah kebajikan, lalu datang seorang kaki judi  mendakwa dia telah menyumbang dana besar untuk rumah kebajikan itu, apakah dakwaan itu harus dijadikan alasan untuk menutup rumah kebajikan itu?

Satu hal yang aku perhatikan, pihak IKSIM cuba membayangkan masa depan dunia akan jatuh ke tangan kristian. Realiti yang sengaja dilupakan ialah betapa merosotnya perkembangan kristian di negara Barat. Malangnya, di belahan dunia sebelah timur, dibayangkan seoralah-olah kristian sedang meraih kemengangan demi kemenagan sehingga jiwa-jiwa muslim perlu merasa cemas dan takut.

Cemas dan takut menjadi alat untuk mempertahankan hagemoni kuasa kelompok yang dipertahankan.

No comments: