CARI BAHAN

Monday, April 16, 2012

Mereka membina dulah

Apa salahnya dengan tuntutan sekumpulan mahasiswa yang berdemo menuntut agar pendidikan percuma diberikan kepada rakyat dan PTPTN dimansuhkan. Para pemimpin UMNO mengemukakan pelbagai alasan mengapa PTPTN perlu diteruskan. Dengan penuh bimbang, mereka menyatakan pelbagai kesan buruk yang akan timbul jika PTPTN dimansuhkan. Paling lucu ialah apabila ada suara muluk yang memyatakan bahawa bayaran yuran di universiti adalah untuk komitmen para pelajar belajar bersungguh-sungguh. Mengandaikan bahawa pendidikan percuma akan membuatkan para pelajar hilang komitmen pelajar, dinyatakan bahawa pendidikan percuma tidak baik untuk dilaksanakn.

Alasan sebegitu samalah dengan alasan kenapa harga gula dinaikkan dalam pasaran sebelum ini. Ia disandarkan kepada alasan bodoh iaitu agar rakyat kurang makan gula dan dengan itu penyakit diabetis dapat dielakkan.

Kenapa buat membina tenaga manusia kita perlu berkira. Padahal, berapa bilion wang rakyat disalahgunakan untuk kepentingan individu yang telah sedia kaya raya? Inilah sikap yang kita katakan cubaan pihak yang tamak membina dulah di kalangan orang kaya. Tentu ini tidak boleh dibiarkan berlanjutan walau setahun lagi.

No comments: