CARI BAHAN

Wednesday, March 02, 2011

Antara dua figure

Necmettin Erbakan meninggal pada usia 85 tahun. Dia meninggal setelah meninggalkan nama harum dalam perjuangan politik yang memberi inspirasi kepada gerakan Islam di Turki. Dianggarkan ratusan ribu orang menghadiri solat jenazahnya dan upacara pengkebumiannya. Di samping itu, ramai juga pemimpin dunia yang hadir sama. Dia mmenjadi ikon perjuangan Islam melawan sekularisme.

Umur wafatnya Necmettin Erbakan itu membawaku berfikir tentang umur bekas Perdana Menteri Malaysia, Dr. Mahathir yang begitu disanjung oleh kerajaan. Kira-kira, sekitar itulah umur Dr. Mahathir sekarang ini. Dia masih hidup dan sihat. Biarpun telah melepaskan jawatannya sebagai Perdana Menteri, beliau masih lagi dilantik sebagai penasihat Proton. Dia masih giat mengembangkan pengaruh parti yang pernah dipimpinnya dahulu. Ucapan-ucapannya pekat dengan semangat nasionalisme. Permusuhan politiknya dengan tokoh gerakan politik Islam di Malaysia masih berlanjutan. Ironinya, dia giat pula dalam program-program kemanusiaan untuk rakyat Palestin.

Rasanya, ketika Dr Mahathir meninggal nanti, apakah dia akan disanjung sepertimana orang menyanjung Necmettin Erbakan?Apakah ratusan ribu juga akan solat jenazahnya? Apakah akan ada laungan "Allahu akbar" untuk mengiringi kepergiannya?

No comments: