CARI BAHAN

Saturday, March 12, 2011

Buku Dr. Mahathir cuma persepsinya

Bekas perdana menteri, Tun Dr. Mahathir menulis sebuah buku bertajuk "A Doctor in the House: The Memoirs of Tun Dr Mahathir Mohamad". Dalam buku tersebut, beliau menulis mengenai banyak peristiwa semasa pemerintahannya dan individu yang terlibat sewaktu beliau berkuasa. Tentunya, buku tersebut adalah dari tanggapan sebelah pihak sahaja. Tentunya juga, Tun Dr. Mahathir akan melakarkan yang baik sahaja mengenai dirinya dan kebijakan pemerintahannya. Al- Maklumlah , itu bukunya. 

Antara reaksi pertama yang aku dengar, Tengku Razaligh menafikan apa yang ditulis oleh Tun  Dr. Mahathir mengenai politik wang yang dimainkan oleh beliau sewaktu pemilihan dalam UMNO tahun 1987 yang menyaksikan UMNO diharamkan. Apa nak dihairankan, Dr. Mahathir pun bukan selalu betul bila berdepan dengan rakyat. Semasa pemerintahannya selama 22 tahun, berapa banyak dia berbohong dengan rakyat. Kalau berbohong dengan Tengku Razaligh, itu gampang. Bercerita tentang Anwar lagilah. Kita akan lihat betapa banyak serangan sebelah pihak dalam buku tersebut.

Huh, akau tak berminat untuk beli buku tersebut. Baik beli kitab tafsir Al- Quran lagi baik dan berpahala. RM100.00 yang merupakan harganya itu lebih berfaedah kalau dibuat beli pisang berangan banyak-banyak dan sedekah kepada murid-murid.

No comments: