CARI BAHAN

Friday, August 03, 2018

PERTEMBUNGAN DAN NORMALISASI

Isu aurat yang dikaitkan dengan pramugari MAS yang ditimbulkan oleh MP Pas di Parlimen bukan satu yang janggal. Ia juga tidak harus dilihat satu cetusan yang memalukan. Apabila tidak ada pihak yang sudi mengangkat isu tersebut, maka wajar ada satu pihak yang mengangkatnya. Dalam hal ini., lonjakkan isu tersebut untuk diambil perhatian oleh menteri terbabit adalah boleh diterima dan dihargai.

Dewasa ini, suara golongan yang dipanggil liberalis makin bersiponggang. Suara menuntut kebebasan semakin kencang. Mereka adalah kelompok yang mencabar nilai-nilai yang sedang diamalkan dalam negara sama ada bersifat keagamaan maupun kebangsaan. 

Justeru, bagi menangani kemunculan ini, kemunculan kumpulan ultra agama dan ultra islamis juga diperlukan. Pertembungan antara kelompok liberalis dengan ultra Islamis atau Ultra Melayu akan menjadi pemangkin kepada normalisasi isu berkenaan.

Dr. Maza juga dalam kenyataannya sejak kerajaan PH naik ke persada kuasa, kritis dalam beberapa isu. Itu bagus. Suara agamawan kontroversial sepertinya diperlukan. Hari itu Isu Ramasamy/ Kini Ramasamy sudah lebih berhati-hati. Sudah tidak lagi lancang menyentih soal Dr. Zakir Naik. Kemudian isu Melayu Pendatang. YB Kula kata Utusan manipulasi kenyataannya. Videonya tersebar. Dia didakwa lebelkan bangsa Melaytu sebagai pendatang. Banyak pihak bangkit menkritik. UMNO memanglah, sebab mereka Parti Melayu. ABIM turut turun tangan. Buat Forum. Degung Degang isu tersebut, akhirnya Kula berubah jadi lebih cermat.

YB Pakatan Harapan , banyak yang mengalami cultral shock. Mereka perlu masa untuk  hilang kesawanan mereka.

MUncul golongan pendesak adalah satu proses timbang tara dalam masyarakat. ia sekaligus menjadi alat dan alasan para menteri dalam memutuskan isu-isu payah. Dilema mereka dibantu dengan desakan golongan pendesak. Chauvinis Cina desak luluskan UEC. Menteri Pendidik nampaknya terhimpit. Para pendesak Melayu termasuk rasionalis Cina tampil mengkritik. Ini jadi mekanisma normalisasi yang menyelesaikan kemelut.

Apapun...Siru Ala barkatillah!

No comments: