CARI BAHAN

Monday, August 06, 2018

BUKAN HARTA MUDAH ALIH

Lebih 7000 pengundi PAS dalam PRU 14 di DUN Sg Kandis ternyata bukan aset mudah alih. Walaupun arahan terbuka telah dikeluarkan melalui beberapa pemimpin PAS agar calon BN, Datuk Lokman Noor Adam jadi pilihan, para pengundi Pas yang lepas enggan berbuat demikian. Itulah kesimpulan yang dibuat oleh Ust Ahmad Fadli Shaari, Naib Ketua Pemuda Pas Pusat.


Peratusan keluar mengundi yang rendah, bawa 50 peratus memberi gambaran sikap pengundi Dun Sg. kandis. Mungkin Ahli Pas mengambil pendekatan tidak keluar mengundi. Mereka enggan mengundi PH dan berpantang pula untuk mengundi BN. Pengundi PH mungkin ambil mudah dan merasa tidak perlu bersusah payah mengundi. Pertama mungkin beranggapa calon PH itu boleh menang walau tanpa undi mereka. Ini Kerana mojoriti besar yang diperolehi sebelumnya. Kedua, sebahagiannya mungkin beranggapan bahawa PH perlu diajar agar segera menunaikan janji sebagaimana yang diwar-warkan dalam kempen BN.

Calon BN pula, Datok Lukman Noor Adam bukanlah pilihan yang tepat. Banyak faktor lain juga boleh diandaikan. Turunnya Dato' Sri najib turut berkempen lebih kepada mengikis sokongan. Tanpa sokongan jentera dan wang ringgit, para pengundi BN juga hilang semangat. Tidak ramai yang sanggup mengundi ikhlas lillahi ta'ala.

No comments: