CARI BAHAN

Friday, August 03, 2018

KERJASAMA STRATEGIK

Kali ini penulis ingin menyebut satu istilah yang penulis kurang faham. Dalam PRK Sungai Kandis, Pas tidak letak calon tetapi beri laluan kepada BN untuk letak calon. Sumber Pas menyebutkan bahawa langkah tersebut bukan bermakna Pas telah bersama BN. Ia cuma "kerjasama strategik". Penjelasan beberapa pemimpin Pas yang turun berkempen untuk UMNO di Sungai kandis itu mungkin boleh menjelaskan apa yang dimaksudkan dengan "kerjasama strategik " itu. Itulah dengan tujuan tidak mahu PH menang kerana kemenangan PH akan menambahkan ananiyyah dan kemungkiran politik oleh PH.

Berikutan kematian YB Seri Setia , Prof Dr Shaharuddin Badaruddin, UMNO pula isytiharkan beri laluan kepada Pas dan mereka tidak akan turunkan calon mereka. Menyambut tawaran itu, Pas katakan ia akan dibincangkan dalam mesyuarat dan menganggap itu sebagai "kerjasama strategik" dan menolak tohmahan pihak yang mendakwa Pas sedang bersekutu dengan UMNO.

Ia bukan bersekutu, ia cuma "kerjasama strategik". Bukan bersama, cuma "kerjasama strategik". Istilah ini mungkin sesuai menggantikan istilah "ta'awun" yang kurang boleh difahami oleh mereka yang tidak terbiasa dengan bahasa Arab.

Apapun...sebuah perjalanan panjang bermula dari langkah pertama. Sebuah bangunan bermula dari pasak sebatang. Sebuah lenggok bahasa adalah mula kepada bahasa terbuka dan terus terang.

Hari esok, akan menjelaskan peristiwa kelmarin!

No comments: