CARI BAHAN

Friday, August 03, 2018

PENJARA SEPERTI KUBUR

Dato' Jamal Yunus, Ketua UMNO Sg. Besar masuk kubur selama 27 hari. Selepas  ditangkap di Indonesia dan dihantar ke Malaysia, jamal dipaksa masuk kubur. Lepas keluar dari kubur itu, Jamal kata dia rasa macam masuk kubur. Sebenarnya kubur itu penjara Kajang. Orang yang pernah masuk penjara boleh hadam kenyataan Jamal itu. Betulkah masuk penjara itu sama macam masuk kubur. Kalau difikirkan, kubur bukan pernah ada orang masuk dan tinggal dalamnya. Jamal pun tak pernah. Jadi katanya "macam" masuk kubur itu kurang tepat. Namun, itulah seni bahasa. Bandingkan dengan satu yang mustahil. Dalam Quran pun ada seni macam ini.

Allah kata dalam satu ayat , surah Al-An'am ayat 125, Allah bandingkan orang yang disesatkan Allah itu dadanya sempit. "Macam naik ke langit". Bandingan itu adalah bandingan dengan satu yang mustahil. Tak ada orang pernah naik ke langit. Kalau adapun, nabi Muhammad SAW seorang sahaja.

Jamal sekaligus menghayati kehidupan penjara yang susah itu dan mengungkapkan pujiannya atas Anwar Ibrahim yang menghuni penjara selama hampir 10 tahun dalam episod penganiayaan poilitiknya. Buat melegakan para ahli kubur, Jalaml mencadangkan agar mereka dibenarkan merokok dalam penjara. Cadangan jamal mengundang sinikal para netizen. Tak apa;ah, netizen yang ramai tu mana pernah masuk kubur.

Kubur...haha...mujur dah masuk kubur Jamal berpeluang kembali ke alam dunia.

No comments: