CARI BAHAN

Tuesday, November 18, 2014

Pemimpin karismatik.

Pemimpin Karismatik tidak datang setiap tahun. Akan ada senggangan masa antara seorang pemimpin karismatik dengan yang berikutnya. Kekadang, berlalu masa yang panjang sehingga para rakyat mengeluh dan merindui kepimpinannya, pun belum tampil sang karismatik memacu rakyat yang kewalahan dan dihimpit kekecewaan. Demikianlah yang pernah dirasai oleh kaum Bani Israil yang disepak terajang musuh sehingga mereka terpaksa merayu datangnya wahyu untuk memunculkan seorang pemimpin karismatik buat mereka. Maka, Allah anugerahkan Thalut sebagai pemimpin mereka.


Selepas Hitler, orang Jerman tidak lagi ada pemimpin yang berkarisma sepertinya. Di India, sesudah Mahatma Ghandi, tidak datang lagi pemimpin sehebat karismanya. Di Indonesia, Sukarno menjadi legenda pemimpin karismatik yang berjaya menghalau Belanda tercirit-cirit balik ke negara asal.

Pemimpin karismatik mampu mempengaruhi massa untuk berjuang memncapai cita-citanya. Sehingga ke hujung usianya, dia akan terus menjadi inspirasi pengikut untuk berjuang menggapai cita-cita. Sesudah matinya, aia akan disebut dan dihikayatkan orang yang hidup. Kebiasaanya akan ada tokok tambah untuk menjulang tambah kehebatannya.

Karisma seorang pemimpin tidak menari bersama keimanan. Tidak juga keilmuan. Bukan kebangsawanan.

Geladangan bisa bangkit sebagai pemimpin karismatik sebagaimana Thalut si gembala bangkit memimpin Bani Israil.

No comments: