CARI BAHAN

Saturday, November 22, 2014

Jangan meniru Syiah

Perhatikan baik-baik rupa agamamu. Jika ia menyerupai Syiah, maka sebenarnya Syiah itu mengambil bahagian terbesar dari agama Yahudi. Para pengkaji perkembangan Syiah telah merumuskan bahawa Abdullah bin Saba' adalah "culprit" yang merosakkan citra murni pendokong Ali bin Abi Talib pada zaman kekhalifahannya. Sedangkan Abdullah bin Saba' adalah seorang lelaki Yahudi yang merayau dalam dunia Islam.

Sebab itu, waspadalah kesyibihan agamamu dengan Syiah. Kerana Syiah terhasil dari dakyah sang lelaki yahudi, maka penganutnya telah menjejaki sunan Yahudi dalam beragama. Yahudi mencintai Uzair secara melampau hatta ke peringkat mempertuhankanya. Demikianlah Syiah, mencintai Ali secara melampau sehingga ada kalangan mereka yang mempertuhankan Ali.

Rasulullah SAW amat benar ketika memperingatkan:

لَتَتَّبِعُنَّ سَنَنَ مَنْ قَبْلَكُمْ شِبْرًا بِشِبْرٍ وَذِرَاعًا بِذِرَاعٍ حَتَّى لَوْ سَلَكُوا جُحْرَ ضَبٍّ لَسَلَكْتُمُوهُ

" Kamu pasti akan menjejaki sunnah ummat sebelum kamu sejengkal demi sejengkal dan sehasta demi sehasta sehinggalah andai mereka menerobos masuk ke lubang biawak kamu turut menjejaki mereka".
(Hadis Riwayat Bukhari)

Hari ini banyak tradisi Syiah menjadi panutan ikutan kalangan kita. Cubalah pandang dan cermati. Kerana nabi memberi amaran tentang tabiat mengikut tradisi Yahudi dan Nasrani, kita lupa bahawa Syiah itu adalah jambatan untuk mereka meresap ke dunia Islam. Dalam galak meniru Syiah, kita dibayangkan bahawa ia adalah amalan Soleh padahal Islam yang diajar nabi SAW tidak mengenalinya.

Kerana Syiah itu menyerupai Yahudi, makan jangan bertasyabuh dengan Syiah.

No comments: